بسته بندی انواع گوشت

پروتئین مورد نیاز بدن، معمولا از طریق منابع گیاهی (نان و غلات) و منابع حیوانی (گوشت گوسفند، گاو و مرغ) تامین می شود. اما تحقیقات نشان می دهد بین افراد جامعه، در دریافت برخی املاح و مواد ضروری کمبود وجود دارد. برخی از این کمبودها عبارتند از:

  • 90 درصد کمبود کلسیم
  • 70 درصد کمبود آهن
  • 65 درصد کمبود ریبوفلاوین یا ویتامین ب

آمارها و شواهد حاکی از این است که بیشتر پروتئین مورد نیاز بدن، از منابع گیاهی تامین می شود و پروتئین های حیوانی سهم کمی در برنامه غذایی دارند. در حالی که اگر شرایط برعکس بود، چنین کمبودهایی در بدن وجود نداشت. برای افزایش سطح مصرف محصولات پروتئینی حیوانی لازم است گوشت را به شکل استاندارد بسته بندی کرده و محصولاتی باکیفیت را به آنها عرضه کرد.

 

فرآیند تولید و بسته بندی گوشت، شامل چه مراحلی است؟    

  1. ابتدا در کشتارگاه، دام ذبح و گوشت حاصل توسط دامپزشک و کارشناسان بازرسی و سلامتی آن تایید می شود.
  2. گوشت کشتار را به تونل سرد که دارای دمای 15+ درجه سانتی گراد است انتقال داده می شود. این کار برای انجام جمود نعشی صورت می گیرد.
  3. انتقال لاشه به تونل انجماد با دمای 35- انجام می گیرد تا منجمد گردد.
  4. لاشه منجمد شده را با پلی اتیلن یا پلاستیک می پوشانند و بسته های آماده شده را با کامیون یخچال دار به مراکز فروش یا سرد خانه ها انتقال می دهند. البته همیشه گوشت به شکل منجمد به مراکز فروش عرضه نمی شود و ممکن است بدون منجمد کردن گوشت در تونل انجماد، آن را بسته بندی و با کامیون حمل کنند. به این حالت گوشت غیرمنجمد و تازه می گویند که مشتری پای ثابت آن مراکز خرده فروشی هستند. لازم به ذکر است که کامیون های انتقال این نوع گوشت، باید دمای خود را روی 7 درجه سانتی گراد تنظیم کنند. البته این دما ثابت نیست و بر اساس طول مسیر و میزان دمای هوا، تغییر می کند.

 

عرضه گوشت بسته بندی    

علاوه بر توزیع لاشه منجمد یا غیرمنجمد بین مراکز مختلف، می توان آن را با بسته بندی های یک کیلویی و دو کیلویی به فروش رساند. به همین منظور، لاشه های گرم به محل مورد نظر انتقال داده شده و قطعه بندی می شود. سپس استخوان گیری شده و بخش هایی چون قلوه گاه، سردست، ران و … جدا می شوند. سپس هر بخش را مستقل بسته بندی کرده و وزن می کنند. بسته های آماده شده به پیش سردکن ثانویه منتقل شده و می تواند به شکل گرم یا سرد به بازار عرضه شود. در صورت عرضه گرم، به مدت 8 ساعت در دمای 10- درجه سانتی گراد نگهداری می گردد. اما اگر عرضه به شکل منجمد باشد، دو ساعت در دمای 40- درجه سانتی گراد قرار می گیرد. لازم است بسته های آماده شده در دمای 1- تا 2 درجه سانتی گراد، نگهداری شوند. در این دما، گوشت های تکه را 15 روز و گوشت چرخ شده را تا 5 الی 7 روز، می توان نگهداشت.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.