آشنایی با اجزای مختلف گوسفند

گوسفند، یکی از حیوانات اهلی است که از زمان های بسیار دور برای به دست آوردن گوشت، شیر و پشم مورد توجه انسان ها بوده است. این حیوان که نشخوار کننده و جزء پستانداران است، نژادهای فراوانی دارد. برای پرورش و بهره وری بهتر و اصولی تر گوسفند، شناخت اجزای بدن این حیوان الزامی است. ما در این مقاله سعی داریم این بخش ها را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

 

سیستم اسکلتی

اسکلت و استخوان بندی گوسفند، نقش زیادی در تحمل وزن گوسفند داشته و بخش های مختلف بدن را به هم وصل می کند. سیستم اسکلتی شامل استخوان ها، مفاصل، غضروف و رباط ها می باشد. مهم ترین استخوان در بدن گوسفند جمجمه  و دنده است که به ترتیب از مغز و قفسه سینه محافظت می کنند. استخوان های گوسفند بر اساس نحوه عملکرد به دو شکل ثابت و متحرک تقسیم می شوند.

 

سیستم گوارش   

گوسفند، یک حیوان نشخوار کننده است و سیستم گوارشی او بر همین اساس تشکیل و عمل می کند. در سیستم نشخوارکنندگان، غذا با سرعت بالایی مصرف شده و در زمان استراحت، مجددا به دهان گوسفند وارد می شود. در ادامه غذا به آرامی جویده و هضم می گردد. معده گوسفند و هر جاندار نشخوار کننده دیگر، دارای 4 بخش است که دو قسمت در بالا و دو قسمت در پایین قرار دارند. سیرابی و نگاری، بخش های بالایی و هزارلا و شیردان، قسمت های پایینی هستند. بخش های مختلف سیستم گوارشی گوسفند عبارتست از:

  • دهان؛ در این بخش غذا خرد، جویده و با بزاق ترکیب می شود.
  • مری؛ لوله ای عضلانی با ساختاری ساده است که غذا را از دهان به معده انتقال می دهد.
  • معده؛ مواد غذایی با آنزیم ها ترکیب شده و به صورت مایع در می آیند.
  • روده کوچک؛ در این بخش مواد مغذی موجود در مواد هضم شده به شکل کامل جذب بدن شده و مابقی وارد روده بزرگ می شود.
  • روده بزرگ؛ مواد موجود در این بخش، با جذب آب و تخمیر باکتری ها به مدفوع تبدیل می شود.

 

سیستم تنفسی   

این سیستم شامل بینی، حلق و ریه است و با جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن به تنفس گوسفند کمک می کند.

 

سیستم عضلاتی

سر و فک گوسفند دارای عضلاتی قوی است و به حیوان در غذا خوردن کمک می کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.