چرا باید محل پرورش گوسفندان را از کود پاکسازی کرد؟   

تجمع کود و فضولات حیوانی در محل پرورش دام، خطرات زیادی با خود به همراه دارد. هر رأس گوسفند، سالانه حدود 200 کیلوگرم کود تولید می کند. با یک حساب سرانگشتی می توان حدس زد که تجمع این حجم از فضولات چه فاجعه ای در پی دارد. از جمله مخاطرات تجمع کود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد انگل های مختلف از جمله کرم ها
  • افزایش تجمع حشرات و مگس ها در محل که به مرور تکثیر شده و محیط را غیرقابل استفاده می کند.
  • افزایش آلودگی در محل که به بیماری های مختلف در دام منجر می شود. بیماری گندیدگی سم دام، یکی از همین موارد است.
  • اگر در محل تجمع فضولات، عوامل دیگری چون رطوبت بالا نیز موجود باشد، مشکلات حاصله بیشتر می شود. زیرا در این موارد گازی از فضولات متصاعد می شود که هوا را آلوده کرده و بوی نامطبوعی به محیط می دهد.

 

جمع آوری فضولات دام

وجود مشکلات بهداشتی و بیماری های مختلف اهمیت جمع آوری فضولات دام از محل پرورش را بیش از پیش مشخص می کند. جمع آوری کود و فضولات، روش های مختلفی دارد و هر فرد با توجه به جایگاهی که برای دام خود تعبیه کرده عمل می کند. به عبارتی در انتخاب روش، مساحت دامداری، تعداد دام، وضعیت ساخت و … را باید در نظر گرفت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در کنار انتخاب بهترین روش، فاصله زمانی کوروبی را نیز رعایت کنید. فاصله زمانی کودروبی، ثابت نیست و بر اساس شرایط آب و هوایی، رطوبت محل، تعداد دام و … تغییر می کند. به عنوان مثال در آب و هوای گرم یا بارندگی زیاد که رطوبت محیط افزایش قابل توجهی پیدا می کند، باید با سرعت بیشتری فضولات را جمع آوری کرد. روش های جمع آوری فضولات عبارتند از:

  • استفاده از بیل و تراکتور کوچک: این روش در صورت کوچک بودن محل نگهداری دام و خاکی بودن کف، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده از دستگاه کودروب: این روش مکانیزه بوده و نسبت به روش دستی (بیل و تراکتور) راحت تر است. معمولا دامداری هایی که مساحت بیشتری دارند از این روش برای پاکسازی محیط استفاده می کنند. کف محیط در این روش، بهتر است سیمانی یا بتنی باشد.
  • کانال های تعبیه شده زیر سطوح مشبک: در بسیاری از دامداری های بزرگ و صنعتی، روش اول و دوم کارساز و پاسخگوی نیاز نمی باشد. به همین دلیل کف آنها را مشبک ساخته و کانال هایی را در زیر آنها تعبیه می کنند. به این ترتیب کود از منافذ عبور کرده و به داخل کانال ها می ریزند. بنابراین فضولات بدون دخالت انسان از محیط خارج می شوند.

 

خروج ادرار دام از محل

بعد از رفع تجمع فضولات، باید برای خروج ادرار گوسفند نیز چاره ای اندیشیده شود. در صورت نامناسب بودن محیط از لحاظ خروج ادرار دام، این مایع نیز انباشته شده و باعث ایجاد انواع بیماری و بوی نامطبوع می شود. بهترین کار شیب دار ساختن کف زمین به میزان 2.5 تا 5 درجه است. به این ترتیب ادرار از محیط خارج شده و مشکلی ایجاد نمی کند.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.