عوامل تاثیرگذار در قیمت گوشت را بهتر بشناسید.     

یکی از موضوعات داغ این روزهای جامعه، افزایش قیمت کالای مختلف از جمله گوشت گاو و گوسفند است. قیمت گوشت تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و به صورت روزانه افزایش می یابد. نرخ گوشت در این روزها به میزانی رسیده که بسیا ی از افراد توانایی تهیه آن را ندارند. به این ترتیب انواع گوشت ها از سبد غذایی خانوار حذف و دست نیافتنی شده است. اما قیمت گوشت تحت تأثیر چه عواملی بالا و پایین می شود؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 

فصول مختلف سال   

معمولاً پرورش و عرضه دام در همه فصول مشابه نیست و تغییر می­کند. به عنوان مثال در اوایل تابستان و اواخر زمستان، فروش و عرضه دام زنده نسبت به سایر فصول محدودتر می شود. محدودیت در عرضه دام عوامل مختلفی دارد که مهم ترین آن شروع دوران تولید مثل در آنهاست. اما این کار، صرف نظر از علت محدودیت عرضه، قیمت گوشت را افزایش می دهد.

 

شرایط جوی 

جمعیت دام رابطه مستقیمی با شرایط جوی دارد. در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، چراگاه ها دچار افت کیفیت شده و به دنبال آن تغذیه دام دچار مشکل می شود. آنچه در این وضعیت حاصل می شود، پرورش محدودتر دام و عرضه کمتر به بازار است که قیمت را افزایش می دهد.

 

هزینه بالای تأمین غذا    

یکی از مشکلات واحدهای پرورش دام پرواربندی، تأمین خوراک خوب و کافی برای آنهاست. خوراک دام، معمولا از کشورهای خارجی و کمتر از بازارهای داخلی تأمین می شود. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و گرانی ارزهای خارجی، واردات خوراک دام، مقرون به صرفه نیست. بنابراین تهیه خوراک دام با قیمت چند برابر انجام شده که قیمت چند برابری گوشت را به دنبال دارد. البته این مشکل راه حل دارد و فقط با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، رفع می شود.

 

مشکلات مدیریتی      

با افزایش ارزش ارزهای خارجی از جمله دلار، شرایط واردات و صادرات تغییرات زیادی کرده است. در این موارد، صادرات کالاهای مختلف، کاری سودآور است و افراد زیادی را به سوی خود جذب می کند. در چنین شرایطی، وظیفه سازمان های نظارتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. کوچک ترین سهل انگاری منجر به نایاب یا کمیاب شدن یک کالا و چند برابر شدن قیمت آن می شود. متأسفانه چنین مشکلاتی در رابطه با انواع کالا در ایران صدق می کند و ما شاهد انواع و اقسام آن بوده ایم.

 

قاچاق      

حتی اگر قوانین صادراتی یا وارداتی در کشور به شیوه ای صحیح اجرا شود، اما راه های دیگر این کار نباید غافل شد. افراد سودجو همواره در کمین هستند و اگر در مسیر صادرات یا واردات به مشکلی برخورد کنند، راه دومی برای کار خود انتخاب می کنند. قاچاق در این موارد گسترده تر شده و می تواند یک کالا را در بازارهای داخل کمیاب یا نایاب کند. موضوعی که این روزها بسیار مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گرفته، قاچاق دام به کشورهای همسایه است. موضوعی که نقش بزرگی در افزایش بی رویه قیمت گوشت داشته و ناشی از ضعف مدیریت می باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.