با انواع نژادهای گاو آشنا شوید.

گاوها دارای نژادهای مختلفی هستند که هر کدام خاستگاه مشخصی دارند. در این مقاله سعی شده شناخته شده ترین و برترین نژادهای گاوی مورد بررسی قرار گیرد. با ما همراه باشید.

 

نژاد هلشتاین  

خاستگاه این نوع گاوها هلند بوده و از نوع شیری هستند. نژاد هلشتاین در بین گاوهای شیری برترین نژاد است و بیشترین شیر با حجم 7240 لیتر تولید می کند. میزان چربی شیر تولید شده 3.65 درصد است. از ویژگی های دیگر این نژاد می تودن به رشد و وزن گیری خوب آن اشاره کرد. به نحوی که گاو ماده 682 کیلوگرم و گاو نر 1000 کیلوگرم وزن می گیرد. از لحاظ رنگ این گاوها به دو دسته تقسیم می شوند. گاوهایی که پایین ما و دم آن ها سفید است فرزین هلندی و سایرین هلشتاین فرزین نام دارند. البته نوع دوم می تواند علاوه بر ترکیب دو رنگ سفید و مشکی به رنگ سیاه نیز دیده شود.

 

جرسی   

خاستگاه گاو، جرسی بوده و از نژاد گاوهای شیری است. در بین گاوهای شیری، نژاد جرسی کوچکترین جثه و با تولید 4950 لیتر، کمترین شیر را داراست. شیر تولیدی توسط این حیوان به دلیل چربی بالای 4.85 درصدی، رنگ زردی از خود نشان می دهد. در رابطه با وزن گیری هم باید گفت که گاو جرسی ماده 454 و گاو نر 682 کیلوگرم است.

 

آیرشایر   

خاستگاه این گاو منطقه ای سردسیر در اسکاتلند با عنوان آیر است. رشد و وزن گیری این نوع گاو در مقایسه با نوع جرسی بیشتر است. آمارها نشان می دهد وزن گاو ماده 545 و وزن گاو نر 841 کیلوگرم است. همچنین میزان تولید شیر در این نژاد به 5600 لیتر می رسد.

 

برواون سوئیس     

خاستگاه این نژاد، کشور سوئیس است و قدیمی ترین و البته یکی از بهترین نژادها در گاوهای شیری است. گاو ماده برواون 636 و گاو نر آن 909 کیلوگرم وزن دارد. همچنین میران تولید شیر در آنها 5900 لیتر است.

 

شورت هورن    

خاستگاه گاوهای نژاد شورت هورن، کشور انگلستان است. وزن گاو ماده در این نژاد 636 و وزن گاو نر 955 کیلوگرم است. شیر این گاوها نیز 5120 لیتر است و درصد چربی آن به 3.65 می رسد.

 

هرفورد     

خاستگاه گاو هرفورد، کشور انگلستان است و در بین گاوهای گوشتی، یکی از برترین هاست. رنگ سفید صورت و مقاومت زیاد از ویژگی های بارز این گاوهاست.

 

برانگوس    

این نژاد گوشتی بوده و حاصل تلفیق دو نژاد براهمن و آنگوس است. از ویژگی های بارز این نژاد می توان به نبود شاخ و کوهان اشاره کرد.

 

سیمنتال  

گاو سیمنتال، خاستگاه سوئیسی دارد و در آلمان به آن آنرافلک می گویند. تعداد این گاوها در اروپا قابل توجه بوده و تعداد 40 میلیونی را نشان می دهد.

 

لیموزین     

خاستگاه این گاو گوشتی فرانسه بوده و به دلیل مقاومت بالای بدن، توانایی زندگی در دماهای بسیار پایین و بسیار بالا را داراست.

 

گالووی     

خاستگاه این گاو گوشتی جنوب غرب اسکاتلند است و مقاومت بسیار بالایی دارد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.