آشنایی با گوشت های یخی

 

گوشت هایی که در کشتارگاه هر روز ذبح می شوند، معمولا تازه و خوش خوراک هستند. که بیشتر مردم تمایل به خرید و خوردن گوشت های تازه دارند. زیرا طعم و خاصیت گوشت های تازه نسب به گوشت های یخی بسیار بهتر است. بافت این گونه گوشت ها بسیار نرم بوده و هنگام پخت مزه خود را حفظ می کند.

باید توجه کنید متاسفانه زمان نگهداری از گوشت ها در کشور ما رعایت نخواهد شد. یعنی بعد از کشتن دام زنده فریز کردن آن ها بسیار طول می کشد. به عبارت دیگر، دمای فریز شدن گوشت ها  45 درجه فریز می شود، اما در ایران در دمای هجده درجه نگهداری شده است. گاهی هنگام حمل و نقل، به دلیل خرابی سردخانه ماشین ها برق قطع و وصل شده است و امکان خرابی گوشت ها وجود دارد.

گوشت های تازه را می توانید از میادین تره بار و یا قصابی های معتبر تهیه نمایید. تمام قصابی های معتبر دارای مجوزهای لازم بهداشتی و دارای تاییدیه از سمت سازمان وزارت بهداشت کشور و سازمان دامپزشکی می باشند. خرید گوشت تازه از آن جا مشکلی نخواهد داشت.

باید در هنگام خرید گوشت های یخی به مهر تاییدیه آن از سمت وزارت عالی بهداشت کشوری توجه داشته باشید.شما می توانید هنگام استفاده از این نوع از گوشت ها، چند ساعت قبل از مصرف آن ها را در یخچال قرار دهید تا یخ آن ذوب شود. بدین تریتیب تمام مواد مغذی آن هنگام پخت حفظ می شود.برای مزه دار کردن گوشت ها می توانید از ادویجات مخصوص استفاده نمایید.

نوسان در تغییر دمای سردخانه ها سبب افت کیفیت چشایی، تغییر بو، و نیز طعم آن خواهد شد. باید بدانید تغییر دما در گوشت های یخ زده باعث رشد باکتری و سایر میکروارگانیسم ها می گردد. به همین خاطر امکان خرابی و فساد گوشت ها افزایش می یابد.

قطره های خون آبه ای که هنگام تغییر نوسانات از گوشت خارج می شود، سبب شده تا در هنگام پخت بخشی از مواد مغذی حل شود. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام باز کردن یخ گوشت ها از آب داغ یا سرد استفاده نکنید.زیرا در تمام مواد مغذی آن چون: پروتئین و ویتامین ها از راه خارج شدن خونابه از بین نرود.به همین خاطر می توان گفت گوشت های یخی علاوه بر قیمت پایینشان در بازار مصرفی از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.

اما با این حال مصف گوشت های یخی نیاز خیلی از خانواده های کم درامد را برآورده کرده است. تفاوت های اصلی آن با گوشت های تازه این است که علاوه بر کیفیت مزه و طعم آن، اگر در شرایط محیطی مناسب نگهداری شوند. به هیچ عنوان میکروارگانیسم و انگلی در آن رشد نخواهد کرد.

«سرویس دام، دامداری برادران تیموری» « خرید و فروش دام زنده در تهران»؛

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.