عوامل مهم در کاهش ارزش پشم گوسفندان

 

میزان کلاف به دست آمده مهم ترین عامل جهت مرغوبیت پشم های گوسفند زنده به حساب می آید. یعنی هر  چه پشم مرغوب تر باشد، می توان از آن کلاف بیشتری به دست آورد. ارزش پشم های دام زنده نیز به قطر تارهای الیاف پشمی بستگی دارد. هرچه قطر الیاف کم تر، ارزش آن بالاتر است. قیمت پشم گوسفندان به عوامل دیگری چون: ناخالصی پشم، رنگ ، یکنواختی، طول تار ها، همچنین نحوه  نعرضه آن در بازار فروش بستگی خواهد داشت.

 

دام های زنده علاوه بر تولیدات محصولات لبنیاتی به عنوان محصولات جانبی می توان از پشم آن ها استفاده کرد. که به دلایل کاربردهای متفاوت آن، ارزش بسیاری دارد. کاربردهای آن باتوجه به قطر تارها و درجه بندی شان متفاوت است. به عنوان مثال: پشم های مرغوب در تولید لباس و پوتین، فرش و نوع نیمه مرغوب برای تولید لباس های پشمی و انواع قالی کاربرد دارد.

 

عوامل کاهنده ارزش پشم به عوامل مختلفی بستگی دارد که در متن زیر به شرح آن می پردازیم.

 

عوامل کاهنده ارزش پشم گوسفندان شامل موارد زیر است:

 

الیاف و مواد پلاستیکی

جداکردن نخ و الیاف پلاستیکی در بین پشم ها بسیار کار سختی است. به همین خاطر بعضی از آن ها در پشم باقی می ماند و در پارچه ای ای ساخته می شود به کار می رود. به همین از مرغوبیت پارچه و کالا می کاهد.

وجود این مواد پلاستیکی در الیاف ها سبب نامرغوب شدن پشم و کاهش قیمت آن خواهد شد. اگر این مواد را در تهیه پارچه و لباس استفاده کنیم، قطعا زود خراب خواهند شد. بهترین راه پیشگری این است که هنگام پشم چینی از تماس الیاف پلاستیکی با مواد پشمی جلوگیری نمایید.

 

مواد خارجی

هر چه مقدار ناخالصی پشم ها زیادتر باشد، قیمت آن کم تر خواهد بود. ناخالصی های موجود در پشم ها می توان مواد متفاوتی از هم باشد. مثلا اگر این مواد کاه یا علف بود؛ به راحتی می توان آن را جدا کرد. اما اگر بین آن ها علف های خاردار باشد جداسازی آن بسیار سخت خواهدبود.

وجود مدفوع در بین الیاف می تواند موجب تغییر رنگ آن به سبز شود. بعد از پایان پشم چینی بهتر است آن را تکان دهید تا مواد خارجی چون: خس و خاشاک و گرد و خاک از آن جدا شوند.

 

لکه

ممکن است در هنگام پشم چینی مدفوع و ادرار دام های زنده با الیاف تماس داشته باشند و سبب تغییر رنگ آن ها شود. این تغییر رنگ بسیار می تواند از ارزش بافت پشمی بکاهد و در بازار فروش از قیمت آن بکاهد.

مدفوع خیس سبب سبز شدن و ادرار موجب زرد شدن و بو گرفتن پشم ها خواهد شد. پشم های نم دار را درون کیسه ای کرده و آن را در انبار بگذارید.

 

سایر عوامل

علاوه بر موارد ذکر شده عوامل دیگری بر آن موثر خواهد بود. از این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود تارهای شکننده: وجود این تارها از انعطاف پشم ها کاسته است.

سستی یا پارگی پشم: اگر پشم گوسفندان زنده از وسط پاره باشد، ارزش آن بسیار کمتر از پشم هایی است که در انتهای خود پارگی دارند. پشم گوسفندانی که در رژیم غذاییشان منابع گوگرد کافی ندارند.

 

امیدوارم از این مطلب از مجموعه مقالات سایت استفاده لازم را برده باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.