بیماری، اختلالی است که سبب ایجاد ناراحتی های جسمی و روحی خواهد شد. دام های زنده هم مانند انسان ها دچار بیماری خواهند شد. برخی از بیماری ها نیز بین دام و انسان ها مشترک می باشند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواعی از بیماری های گوسفندان و مریضی های موجود در دام زنده و گوسفند زنده آشنا کنیم. تا در موقع لازم بتوانید جان دام های خود را نجات دهید.

شاربن یا سیاه زخم

سیاه زخم بیماری شایعی که در اثر باکتری بی هوازی به نام باسیلوس آنتراسیس به وجود می آید. این باکتری به خاطر هاگ دار بودن می تواند با تکثیر بسیار به سایر دام ها منتقل شود.
این بیماری در انسان علائم متفاوتی دارد. اما این علائم در دام های زنده به صورت شیوع تب، بی اشتهایی منظم، ضعف و بی حالی ، جاری شدن خون از مجاری بینی تشنج بروز می کند. بیماری شاربن می تواند در نهایت سبب مرگ دام های زنده شود. آنتراسیس از راه غذاهای آلوده و نیش حشرات مبتلا به بدن دام و انسان ها راه پیدا می کند. با تکثیر در خون سیاه زخم آشکار خواهد شد. تنها راه جلوگیری از بیماری، واکسیناسیون است. در صورت تشدید بیماری نمی توان آن را درمان کرد.

آنتروتوکسمی

بیماری نادری که با انتقال باکتری کلستریدیوم پرفرا نژنس در بدن ایجاد می شود. از علائم آن می توان به مواردی چون: آنتریت خونی، افزایش مایع صفاق، افزایش مایع دور قلب، مرگ سریع اشاره کرد. در اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به اندام ها راه پیدا می کند. واکسیناسیون تنها راه پیشگیری از آنتروتوکسمی است.

قلوه نرمی

این بیماری در بره های زیر یک سال بروز می کند. نام دیگر آن پرخوری می باشد. عامل این بیماری باکتری کلستریدیوم پر فرانژنس است.
علائم این بیماری بسیار شایع است و از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرگ بسیار سریع همراه با تشنج
  • افزایش درجه حرارت بدن
  • اغما

در نهایت دام ها در اثر اغمای طولانی ضعیف شده و مرگ اتفاق خواهد افتاد. نرمی کلیه و گرفتگی پرده قلب می تواند نشان دهنده مرگ بر اثر این بیماری باشد.

بروسلوز

بروسلوز بیماری که بر اثر انتقال باکتری باسیل بروسلا ملی تنسیس به بدن ایجاد می شود. سقط جنین های در دام های زنده، سوراخ شدن کبد، از علائم بسیار شایع در دام ها می باشد. در هنگام جفت گیری این باکتری به وسیله قوچ ها به سایرین منتقل می شود. اکسیناسیون تنها راه جلوگیری است.
آگالاکسی
بیماری میکروبی ای که از طریق مایکوپلاسما به بدن انتقال می یابد.
این بیماری علائم متفاوتی دارد که در این میان به موارد شایع اشاره خواهیم کرد، این موارد شامل:

  • تب
  • تورم قرنیه
  • متورم شدن بافت چشم
  • تورم مفاصل و پستان

بروسلوز از طریق جیوانات آلوده هنگام آمیزش و انتقال ترشحات از دام های آلوده به دام های بهداشتی و زنده منتقل می شوند.با واکسیناسیون دام های زنده خود می توانید از سلامت آن ها اطمینان پیدا کنید.

آبله

بیماری ویروس مشترک بین دام ها و انسان بوده، که از طریق ویروس آبله به سایر دام ها انتقال پیدا می کند. علائم بیماری در انسان و تمامی دام های زنده مشترک است، این موارد شامل:

تب بالا

پیدایش جوش ها و پاپول در مناطق فاقد پشم خارش و ترشحات چرکی این بیماری از طریق تماس دام های سالم با گوسفندان آلوده یا اشیاء آلوده به این ویروس می باشد. می توانید یا واکسینه کردن دام های خود از ایجاد آبله پیشگیری کنید.

تب برفکی

بیماری ویروسی شایع است. که در اثر ورود ویروس به دهان آشکار خواهد شد. سرازیر شدن بزاق از دهان، پیدایش تاول های چرکی در دهان، عفونت های لثه ای می تواند از علائم تب برفکی باشد.
تماس دهانی حیوانات آلوده با هم و تغذیه از مواد آلوده به ویروس از راه های انتقال این ویروس می باشد. واکسیناسیون تا حدی می تواند از ایجاد این تب برفکی یا آفت های دهانی جلوگیری کند.

اکتیمای مسری

بیماری ویروسی و مسری است که از طریق ویروس اکتیما در بین دام های زنده دائم در حال انتقال است. زخم در اطراف لب ها به ویژه در کناره های ان از نشانه های شایع اکتیما در دام ها می باشد. اگر پوست به طور سطحی خراش یابد این ویروس قادر است به تمامی نقاط بدن منتقل شود.
راه پیشگیری برای این بیماری وجود ندارد ولی می توان با استفاده از وازلین یا سایر پماد ها آن را درمان کرد.

ذات الریه مزمن

ذات الریه یا سینه پهلو بیماری است که عامل آن می تواند باکتری یا ویروس باشد. از مکروب های ایجاد کنده آن می توان به پاستورلا و کورینه باکتریوم اشاره کرد.
علائم ان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لاغری
  • ناراحتی تنفسی به خاطرکمبود اکسیژن .
    مرگ
  • تماس با حیوانات آلوده تنها راه انتقال بیماری به دام های زنده دیگر می باشد.
  • واکسیناسیون گله های حساس می تواند سبب پیشگیری ذات الریه گردد.

ذات الریه حاد یا التهاب ریه

دو عامل مهم باکتریایی چون: پاستورلاهمولتیکا، پاستورلامولتی سیدا قادرند باعث بروز التهاب در ریه ها شوند. علائم بیماری در قالب موارد زیر بروز پیدا می کند:

  • تب و بی اشتهایی
  • ترشح مایعات چرکی از چشم و بینی
  • افزایش ضربان قلب و تنفس

تماس گله با گوسفندان آلوده در حین آمیزش یکی از راه های انتقال بیماری است. توجه به جابه جایی دام ها و جلوگیری از کورانباد در آغل می تواند در بروز بیماری پیشگیری کند.

پیروپلاسموز

بابزیا عامل ایجاد این بیماری است که می تواند سبب بی میلی، کم خونی، اسهال، زرد شدن مخاط های بینی شوند. کنه می تواند پیروپلاسموز را از دام های الوده به دام های سالم انتقال دهد.حمام ضد کنه، برای درمان از این بیماری استفاده می شود.

جرب- کچلی

کچلی یا گری اختلالی که در تمامی حیوانات و حتی انسان ها نیز به وجود می آید. این اختلال در بین انسان و حیوانات به خصوص دام ها مشترک است. بیقراری، خارش، ریزش پشم، پیدایش دلمه های کوچک بوجود آمدن پوسته های تماس گله با گوسفندان آلوده یا نقاط آلوده به جرب از راه های انتقال جرب ها به گله های سالم بوده و بهترین راه درمان استفاده از حمام ضد کنه است.

کپلک

کپلک توسط باکتری به نام فاسیولا هپاتیکا دیکروسلیوم در بدن ایجاد می شود. این بیماری می تواند در دام های زنده اثرات مخربی چون: لاغری، ریزش پشم، کم خونی، ضعف و تورم زیر گلو را ایجاد نماید. نوشیدن آب های آلوده به این باکتری می تواند سبب بروز کپلک شود. با سولفات مس می توان میزبان واسط مبتلا به فاسیولا هپاتیکا را از بین برد و از ایجاد بیماری جلوگیری کرد.

تنیازیس

تنیازیس یک بیماری انگلی است که شیوع آن در بره ها بیشتر است، به همین خاطر خطر ابتلا به ان بسیار زیاد می باشد. عامل این بیماری انگلی به نام تنیا است که لاغری مفرط و اسهال شدید از نشانه های آن خواهد بود. خوردن آب و غذای آلوده می توانند سبب انتقال بیماری به بدن شود. تنی رازی یک داروی ضد کرم بوده که برای درمان تنیازیس به کاربرده می شود.

نوزاد بی پا

نوزاد بی پا یک بیماری ارثی است که بر اثر اختلال در برخی ژن ها اتفاق می افتد. دلایل ایجاد آن نامشخص می باشد. شیوع آن در بره های نوزاد بسیار است. پاهای نوزادان در هنگام تولد به شکل زائده کوچک دیده می شود.

بی قوارگی

بی قوارگی از بیماری های نادر در بره های موجود در گله های زنده می باشد. این بیماری بر اثر اختلال در ژن های مغلوی ایجاد می شود. عوامل گوناگون ناشناخته ای می تواند روی ژن ها تاثیر بگذارد. بی قواری می تواند سبب عقابی شکل شدن پوزه در بره های تازه متولد شده شود. در نهایت مرگ برای مبتلایان اتفاق خواهد افتاد.

خاکستری کشنده

یک بیماری ارثی و در اثر اختلالات ژنتیکی ژن های غالب بروز می یابند. اگر رنگ بره متولد شده خاکستری باشد و در دوره جنینی یا قبل از تولد بمیرد،می توان گفت به این بیماری بوده است.

انقباض دائمی عضلات

یک اختلال ارثی و کشنده بوده که در اثر عوامل محیطی مختلفی ایجا می شود علائم بیماری در قالب اندازه غیر طبیعی دست و پاها، اشکال در زایمان، متولد نوزا مرده بروز می یابد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.