کلیه مسائل راجع به گوسفندان

گوسفند حیوان حلال گوشتیست که جهت بسیاری از مصارف به وسیله انسان ها پرورانده می گردد این حیوان جزو حیوانات اهلی به حساب می اید. دام داران بسیاری در نقاط روستایی و همچنین کوچ نشین این نوع حیوان را جهت کلیه فوایدی که داراست پرورش میدهند. گوسفندان علاوه بر کاربردهای گوشتی که برای انسان دارا هستند، می توانند در زمینه های دیگر نیز اعم از پشم و پوست گوسفند ، شیر گوسفندان برای انسان مفید باشند و یک ماخذ اقتصادی برای استحصال درامد به شمار می آیند.این حیوان در رسم و رسوم های مذهبی هم جهت قربانی کردن مورد استعمال می گردند. به همین دلایل کانونهای بسیاری به پروراندن این نوع از حیوان فکر می نمایند. نمونه ای از آن مراکز خرید و فروش دام زنده درون استان تهران همچنین به طور آنلاین می باشد این مرکز ارائه دهنده دام و همینطور گوسفند با قیمت به روز گوساله ی زنده و همچنین گوسفند های زنده به قیمت روزانه به فروش می رسند

انواع گوسفندان
گوسفندان بر دو دسته تقسیم می گردند:
۱گوسفندان وحشی
۲گوسفندان اهلی

نقش مهم گوسفند در زندگی انسان‌

همینطور از فضولات گوسفند هم جهت کود حیوانی پرخواص در باغ ها و زمین های زراعتی استفاده می نمایند. از خصوصایت گوسفندان میتوان به سم هایی با دو انگشت که بین انگشتان آن ها غددی موجود می باشد اشاره نمود. افراد گمان میکنند گوسفندان نر را می توان توسط شاخ های آنان شناخت.جهت تصدیق این نوع عقیده میبایست گفت که گوسفندان دارای نژاد های گوناگونی میباشند که این نژاد ها دارای شاخصه های مختلفی هستند. گوسفندانی که از نژاد های رنگارنگ هستند خصوصیات ظاهری منحصر به فردی دارند ولو خصوصیت های بدنی آنان نیز با هم فرق دارند. تمامی نژاد های گوسفندان شاخ دار نمی باشند اکثریت گونه هایی از گوسفندانی که در نقاط کوهستانی زندگی می نمایند شاخ هایی به صورت خارج در قسمت بالای سر دارا هستند. در این بین گونه های گوسفندی هم موجود می باشد که بدون شاخ می باشند و همچنین هیچگونه شاخی در گوسفندان نر هم یافت نمیشود. ولی در بعضی گونه های دیگر ولو گوسفندان ماده هم حاوی شاخ می باشند.

شناخت گوسفندان وحشی:

بیشتر ما انسان ها گوسفندان را حیوانات اهلی می شناسیم که رفتار آرامی دارند و هیچگونه خطری را برایمان به وجود نخواهند آورد، باید بگوییم که هنوز هم گونه هایی از گوسفندان وحشی در نقاط مختلف علی الخصوص نقاط کوهستانی دیده میشوند. گوسفندان وحشی تشابه بسیاری به بز های وحشی کوهی دارا هستند. یکی از مشهورترین نژاد های گوسفندان وحشی آرگالیست که قدی در حدود ۴ فونت و شاخ هایی به هم پیچیده در اندازه ی ۲۰ اینچ دارند.

نژادی که برای پرورش مناسب می باشد:

گونه های متفاوت گوسفندان با مبالات به نوع نیرومندی آمادگی بدنی که دارا هستند و قدرت به با هم زیستن توسط محیط زیست خود در نقاط گوناگون پرورانده می شوند. به صورتی که بعضی گونه های گوسفندان را می شود در نقاط ولو گرمسیری و خشک که فاقد هیچگونه علوفه ی مناسب و چراگاه های پرمایه میباشند پروراند. بعضی از گوسفندانی که در این گونه مناطق تربیت میشوند ولی میتوانند تا دمای بیشتر هوا تا حد چهل درجه و همچنین سردی هوای نشعت گرفته از آب و هوای خشک را تا حد ۳۰ درجه زیر صفر نیز متحمل شوند.

همچنین گوسفندانی که در گونه های مختلف در نقاط گوناگونی که حاوی آب و هوا و زیست بوم رنگ ب رنگ پرورانده می شوند، در موقعیت هایی انحصاری قابلیت سوددهی برای انسان را دارا هستند. به عنوان مثال بعضی گونه ها همانند مرینوس و یا رمبولین این پتانسیل را دارند تا بیشترین میزان پشم و همچنین گوشت را در مقایسه با باقی گونه ها فراوری نمایند و از نظر این قضیه توان بازدهی عالی برای انسان را دارا باشند. ولو از لحاظ تولید کردن شیر قوی نمیباشند. پشم های به دست امده ازاین گوسفندان به علت مطلوبیت زیاد و نیز زیبایی بسیاری که دارا هستند جهت ساختن البسه ی پر ارزش و ولو بافتن انواع فرش های گرانقیمت آن هارا مورد استعمال قرار میدهند.الباقی گونه ها هم به همین روال امکان دار جهت بعضی از موضوعات دیگرتولید با کیفیت دارا و در سایر موضوعات قوی نباشند.

کاربرهای دیگری که گوسفندان دارا هستند:

از دیگر کاربد های گوسفندان این میباشد آنات می توانند مواد و چربی هایی را از خود پدید اورند که به جهت مواد خام صنعت های زیادی همانند لوازم آرایشی و بهداشتی ها و ولو لوازم ورزشی ها هم از ان استفاده نمایند. مکانی که که انواع و اقسام بدمینتون و تنیس های مرغوب و همچنین چسب ها و صابون ها وغیره از فراورده های آن تولید میگردد.

 

سرویس دام، دامداری تیموری» «قیمت امروز گوسفند زنده تهران –  گوسفند زنده شهرداری؛

09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.