پرورش گوسفندان نر جوان

بره جوانی که به منظور قوچ گله پرورش داده می شود، قوچ جوان یا توخلی نام دارد. وزن گیری بره نر جوان یکی از موضوعات مهم در پرورش آنهاست. باید گفت که میزان افزایش وزن بره نر در مقایسه با بره های پرواری کم تر است. اما همین پارامتر در مقایسه با میش ها، مقدار بیشتری را نشان می دهد. وزن گیری در بره های نر یا قوچ ها به نحوی است که در سن یک سالگی بین 60 تا 90 کیلوگرم وزن می گیرند. البته این مقدار ثابت نیست و برای نژادهای مختلف متفاوت است. اما پس از گرفتن قوچ ها از شیر، وزن آنها در روز 150 تا 250 گرم افزایش می یابد.

 

تغذیه گوسفند تر جوان یا قوچ  

مهم ترین اصل در پرورش دام تغذیه است. در رابطه با پرورش قوچ نیز باید گفت که تغذیه باید به میزان کافی و از مواد غذایی باکیفیت باشد. علوفه تنها برای تغذیه قوچ  ها کفایت نمی کند و باید از مواد متراکم نیز استفاده نمود. بره های نر به محض تولد و شناسایی، بهتر است به محل نگهداری سایر قوچ ها منتقل شوند و در آنجا زندگی کنند. البته در این بین نباید از مراقبت غذایی ویژه برای آنها غفلت کرد. علاوه بر این، بره های نر ممکن است توسط حمله قوچ ها آسیب ببینند و به همین دلیل توجه بیشتری را می طلبند.

غذای مورد استفاده برای یک قوچ باید ارزش غذایی بالایی داشته باشد. به عبارتی خوراک قوچ سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. این لازمه حفظ انرژی و قدرت دستگاه تناسلی آنهاست. در کنار ارزش غذایی و تنوع آن، حجم خوراک نیز اهمیت خاص خود را دارد. خوراندن حجم بیشتر یا کمتر از حد متعارف، تولید اسپرم را دچار اختلال کرده و در بدترین حالت می تواند قوچ را عقیم کند.

 

یکی از موضوعاتی که اهمیت زیادی دارد، تولد زودرس بره های نر است. در این موارد بره ها به حجم غذای بیشتری نیاز دارند. اگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد، شاهد خواهید بود که بره های زودرس، وزن گیری بیشتری در مقایسه با سایرین نشان می دهند؛ به نحوی که در روز 300 گرم وزن اضافه می کنند. جالب است بدانید که بره های زودرس در 6 ماهگی وزنی معادل یک بره یک ساله معمولی دارند.

 

نگهداری گوسفند تر جوان یا قوچ  

علاوه بر مسئله تغذیه، نحوه نگهداری قوچ ها اهمیت زیادی دارد. این نوع گوسفندان با هدف تولید مثل نگهداری و پرورش داده می شوند و فقط در ایام خاصی از سال به کار گرفته می شوند. به همین دلیل مکان اصلی زندگی آنها آغل است و زمینه های ایجاد بیماری در آنها بیشتر است. بنابراین محل زندگی آنها باید دائم کنترل و از ایجاد بیماری ها جلوگیری گردد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.