نگهداری اسب

ویژگی های مکان مناسب برای نگهداری اسب

از سری مقالات دامداری تیموری ، ارائه دهنده خدمات در زمینه فروش گوسفند زنده و دام زنده ، به بررسی ویژگی های مکان مناسب برای نگهداری اسب می پردازیم از زمان قدیم انسان های زیادی علاوه بر پرورش دام زنده ، از حیوانات دیگری چون اسب برای رفع نیازهای خود استفاده می کردند. مکان زندگی اسب بسیار مهم است. اسب ها بهتر است در محل هایی نگهداری شوند که کمی مرتفع تر از سطح زمین باشد. امروزه محل های نگهداری زیادی وجود دارد. مکان های نگهداری اسب ها دارای ویژگی خاصی هستند که از مهم ترین آن ها این است که اسب ها در آن جا احساس راحتی کنند. این محل ها تا حد امکان باید خشک بوده، و دارای آب آشامیدنی سالم و غذای کافی باشد. به همین علت جهت جلوگیری از ورود گرما و سرما،  محل ها را پشت جهت وزش بادها می سازند.  بیشتر این مکان دور از شهر، و کارخانجات ساخته می شوند. زیرا اسب ها بسیار موجودات حساسی در برابر هر نوع آلودگی می باشند.

 

ویژگی های مکان مناسب برای نگهداری اسب

به گزارش «سرویس دام، دامداری برادران تیموری» ؛ از مهم ترین ویژگی این مکان های مناسب برای نگهداری اسب ، شرایط محیطی و آب و هوایی می باشد. این عوامل در تعیین محل قرار گیری و بافت ساختمان موثر است. اندازه جایگاه ها نگهداری باهم متفاوت است، و به عواملی چون: اندازه و نژاد اسب، هدف از پرورش و نوع تفکیک اسب ها بستگی دارد. جایگاه ها از اصطبل های زیادی تشکیل شده است. برای ساختن اصطبل ها باید به نکاتی چون:طول، عرض و ارتفاع اصطبل ها، عرض راهروها توجه کرد. در هنگام ساخت باید تمام نکات نقشه کشی رعایت شود، اگر جایگاه رفت و آمد اسب ها یا محل استراحت مناسب نباشد، می تواند سبب ایجاد آلودگی و رنج در اسب ها شود.

 

مساحت استاندارد غرفه برای اسب های مختلف

اسبهای سواری: ۱۰متر مربع

اسبهای مادیان و سلیمی: ۱۲ متر مربع

مادیان آبستن: ۲۰ متر مربع

مادیان و کره: ۲۲ متر مربع

 

ویژگی مکان های نگهداری

ارتفاع دیوارها کم باشد، به بیانی دیگر که اسب ها به راحتی همدیگر را ببینند. معمولا بهترین ارتفاع 145 سانتی متر است. روی دیواراصطبل ها سیم های یک متری نصب شده که از آن ها برای حفاطت اسب ها استفاده می کنند. درب اصطبل ها باید لولاایی بوده و بهترین اتفاع برای آن ها 240 سانتی متر و بهترین عرض درها 110 سانتی متر است. آخور ها محل هایی هستند که اسب ها می توانند، از آن جا آب یا غذا بخورند، بهتر است آخور ها طوری ساخته شوند که ارتفاعشان کم باشد و روبه سمت راهرو قرار بگیرند. ارتفاع سقف هم از مهم ترین عاملی است که باید در ساخت جایگاه هارعایت کرد. مناسب ترین ارتفاع برای سقف ها 4 متر می باشد. در انتخاب پنجره ها باید دقت کرد، این پنجره ها باید به گونه ای نصب شوند که نزدیک به سقف باشد، زیرا نور مستقیم و کافی به داخل برسد. بهترین پنجره ها، پمجره های کلنگی می باشند. جایگاه ها علاوه بر اصطبل دارای قسمت هایی چون: انبار، داروخانه، زین خانه، جایگاه محل استراحت کارگران و غیره می باشد. گردشگاه اسب از مهم ترین بخش ها محل های نگهداری است، که معمولا آن ها را با شن و ماسه می پوشانند. مانژ محل هایی است که برای سوارکاری به کار می رود و دارای  ابعاد زیرمی باشد.

 

مانژ بیضی: ۴۰ ×۲۰ متر

مانژ گرد: زمینی گرد با شعاع ۱۲ متر

مانژ تمرین:  ۶۰×۴۰ متر

مانژ مسابقه: ۸۰ ×۶۰ متر

بخش چوگان:  ۱۸۵× ۲۷۵ متر

درساژ: معمولا در اندازه های ۶۰ × ۲۰ یا ۴۰ ×۲۰ متر احداث می شود

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.