گوسفند قشقایی

نژاد گوسفند زنده قشقایی گوشتی می باشد. آن ها در هنگام تولد قهوه ای یکدست بوده ولی بعد از آن به رنگ سفید در می آیند. در برخی مواقع، نواحی چون: سر و صورت، جلوی سینه، زیر شکم، دست و پا، به رنگ قهوه ای می باشند. اکثر دام های قشقایی بالغ، بدنی به رنگ سفید بور، ر قرمز، ابلق سیاه و سفید ابلق بور دارند.

اکثر این دام زنده در مناطق عشایریترک نشین قشقای زندگی می کنند و در همان جا پرورش می یابند. جمعیت آن ها حدودد 250000راس گوسفند تخمین زده شده است. اکثر این جمعیت در استان فارس واقع شده اند.

خصوصیات ظاهری

گوسفندان قشقایی دارای سری کشیده و مثلثی شکل هستند. آن ها پوزه ای گرد دارند، روی بینی آن ها کمی برجسته و پیشانی صاف و کمی برجسته ای می باشد. قوچ‌ها معمولا شاخ دار و میش‌ها بدون شاخ هستند. اغلب شکل گوش‌ها افتاده و بلند می‌باشند.اندازه دست و پا اکثرا متوسط بوده است.

شکل دنبه گرد و کوتاه، و بالا‌تر از مفصل خرگوشی قرار می‌گیرند. بدن پر و حجیم دارند و دنبالچه آن ها خیلی برجسته نمی باشد. رنگ بدن آن ها در هنگام تولد از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است. با افزایش سن رنگ پوست روشن تر خواهد شد.

میانگین وزنی در سنین نختلف به شرح زیر است:

در هنگام تولد: نرها حدود 4 کیلوگرم و ماده ها 65/3 وزن دارند. سه ماهگی: نر ها 23 کیلوگرم و ماده ها 22 کیلوگرم وزنشان است. شش ماهگی: نر ها 32 و ماده ها 30 کیلوگرم وزن دارند. در یک سالگی: نر ها 45 کیلوگرم و ماده ها 40 کیلو هستند. هنگام بلوغ: نر ها 73 کیلوگرم و ماده ها 54 کیلوگرم وزن دارند.

متوسط وزن پشم

بره شش ماهه ۷/۰ کیلوگرم، میش بالغ ۰۵/۱ کیلوگرم و قوچ ۸۵/۱ کیلوگرم وزن دارند.
وضعیت تولید شیر در گوسفند ترکی قشقایی
مدت شیر دهی آن ها، ۱۰۲ روز بوده، متوسط شیر تولیدی ۱۹۵ گرم در طول هر روز است. و طول دوره آبستنی 149 روز خواهد بود.

گوسفند فشندی

گوسفندان فشندی از نژاد دام های گوشتی و شیری هستند. طیف رنگی در آن ها در هنگام تولد قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره ای می باشد. اما در هنگلم بلوغ رنگشان به رنگ هایی چون: کرم، کهربایی روشن می تواند تغییریابد.
جمعیت آن ها حدود 250000 راس می باشد. دام های زنده قشقایی در مناطقی چون: طالقان، کندوان، کرج، شمیرانات، قزوین، اوجبلاغ و شهریار زندگی می کنند.

خصوصیات ظاهری

گوسفند فشندی با جثه متوسط در رنگ های متنوعی چون: کرم، قهوه‌ای سیر، قهوه‌ای روشن و قرمز روشن ‌دیده می‌شوند. در نواحی چون: زیر شکم، سر حیوان رنگش تیره تر از نواحی دیگر است. سر این دام ها بسیار کوچک بوده و دارای لکه های سفید کوچکی دارند. برخی از قوچ های فشندی شاخ دارو برخی دیگر بدون شاخ می باشند. بعضی قوچ‌ها شاخدار و برخی دیگر بدون شاخ هستند. غالبا میش‌ها بدون شاخ می باشند. مقاومت بالای آن ها در برابر شرایط محیطی، سبب افزایش میزان تولید مثل دام ها و رشد بیشترشان خواهد شد.

گوسفندان زنده فشندی یکی از مهم ترین و شاخص ترین دام های زنده منطقه ساوجبلاغ تهران می باشند.

این گوسفندان شباهت زیادی به گوسفندان افشاری دارند. دنبه آن ها بسیار حجیم و و دارای شکاف کوچک می باشند. پشم این گوسفندان ضخیم بوده به همین خاطر تولید پشم در ان ها کم می باشد. تولید شیر در این گوسفندان بسیار زیاد بوده، به طوری که به گوسفندان شیرده می باشد. چرای این کوسفندان بیشتر در دشت و ارتفاعات بلند کوهستانی می باشد. جثه درشت این گوسفندان باعث شده تا تولید گوشت مرغوبی داشته باشند.

دامداری برادران تیموری آماده مشاوره رایگان جهت ارائه قیمت گوسفند روز تهران به شما مشتریان گرامی میباشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.