گوسفند رومانوف

دام زنده امروزی نژادهای برتری به حساب می آیند، زیرا بیشتر از حیوانات اهلی دیگر نیازهای بشری را رفع کرده اند. گوسفند زنده، دارای انواع مختلفی هستند که در مناطق زیادی پراکنده شده اند. یکی از این نژادهای کمیاب و خاص، کوسفند رومانوف می باشد. این گوسفند در دره ولگای شمالی در شمال شرق مسکو زندگی می کند. نام گوسفند رومانوف از محلی که در آن زندگی می کند، گرفته شده است. رومانوف نوعی از گوسفند زنده خاص بوده که افرادی خاص با ویژگی های خاص، آن ها را برای پرورش انتخاب می کند. هدف استفاده از نوع دام های زنده، اصلاح نژاد و ایجاد گله های گوشتی بهداشتی زنده می باشد.

چند قلوزایی در گوسفند رومانوف

اصولا دام های زنده به خصوص گوسفندان می توانند دوقلو زایی داشته باشند. از این بین دام های زنده رومانوف؛ از لحاظ ایجاد چند قلوزایی از سایر نژاد های دیگر در جهان بی نظیرند. به عنوان مثال این گوسفندان می توانند بره های 9 قلو را ایجاد کنند. گوسفند زنده رومانوف در روسیه رکورد 9 قلویی و در آمریکا رکود 7 قلویی را از خود به جای گذاشته اند. که این رکورد به ثبت جهانی رسیده است. می توان گفت میش های این نژاد نیز، می توانند در دو بار حاملگی پی در پی چند قلوزایی داشته باشند. شایع ترین چندقلوزایی در بین گوسفندان زنده مارونوف گوشتی، 4 یا 5 یا 6 قلو زایی می باشد.

میش رومانوف

قابل ذکر است علاوه برگوسفندان زنده نژاد رومانوفی، قوچ و میش های بهداشتی این نوع نژاد  نیز می توانند چندقلوزایی نیز داشته باشند. میش های رومانوفی اصولا جانداران قوی هستند، به طوری که در صورت داشتن تغذیه مناسب قادرند از بره های خود و سایر بره های هم گله ای مراقبت کنند. تغذیه مناسب در میش های زنده رومانوفی می تواند به تولید شیر کافی در آن ها کمک کند. شیر کافی در ایجاد قوچ های رومانوفی دیگر بسیار موثر است. این حیوانات زنده سرشار از احساساست مادری بالایی می باشد. معمولا میش های رومانوفی بع خاطر قدرت بالای بدنی، زایمان راحت و بدون درد را تجربه می کنند. قوچ های زنده رومانوفی غریزه جنسی بسیار بالایی دارند و به راحتی می توانند در هر آمیزشی باردار شوند. سهم باردار شدن آن ها در هر آمیزشی 60 تا 70 درصد خواهد بود. این نوع میش ها در هر فصلی تمایل به جفت گیری دارند و می توانند 50 درصد از بره های حاصل آمیزش آن ها شیری با سود بالا باشند. برای کسانی که از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند و قصد دارند در صنعت دامپروری در زمان کم به سود دهی بالایی برسند، بهتر است از گوسفندان و میش های زنده رومانوفی ایجاد کنند. زیرا این گونه دام های زنده، با غریزه بالای جنسی در تمامی فصول سال آماده جفت گیری هستند و همپنین قادر به چندقلوزایی در هر آمیزش می باشند. که می توانند درمدت زمان کم تعداد زیادی از نسل خود را افزایش بدهند. وزن قوچ بالغ، 70 کیلوگرم  و همچنین وزن میش ها، 60 کیلوگرم خواهد بود. با داشتن تغدیه مناسب می توان افزایش وزن روزانه را در آن ها مشاهده کرد. از طرفی میش های زنده، می توانند در هر زایمان خود بیشترین تعداد بره های سالم را ایجاد کنند.

ویژگی های گوسفند رومانوف

گوسفند رومانوف از لحاظ سفتی بدن و شادابی در کشور روسیه بسیار معروف هستند. اندام هایی در میش های زنده رومانوف وجود دارد، که فاقد مو هستند. از این اندام ها می توان به مواردی چون: صورت، سر، ‌پاها، دم، ‌شکم، پستان و مقعد اشاره کرد. این نوع میش ها به راحتی می توانند بره هایی را به وجود بیاورند، که در تغذیه خود هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت. به همین خاطر میش های زنده رومانوفی قادرند بره های فعالی را تولید کنند ، این بره های بهداشتی زنده به دلیل استخوان بندی ظریف و نرم، وزن پایینی دارند و به راحتی می توانند متولد شوند. توجه کنید برای کریپ فید کرده این نوع نژاد از بره ها می توانید از روز اول تولد کار خود را شروع کنید، زیرا زمان انجام پروسه کریپ فید کردن بره های زنده و فعال رومانوفی از نژادهای دیگر کم تر می باشد. بره های رومانوفی بسیار فعال هستند و قادرند همراه مادر خود بعد از مدتی از علوفه به راحتی تغذیه کنند. به همین خاطر اغلب زایمان های میش ها به صورت سرپا صورت می گیرد. ظرفیت پستانی میش های زنده رومانوفی بسیار زیاد است، آن ها می توانند به طور همزمان چندین بره ها شیر دهد. دام های زنده زومانوفی می توانند در آمیزش های خود فرزندان دورگه ایجاد کنند. و فزرندان آن ها نیز از صفات نظیر والدین خود برخوردار هستند. به طور مثال: آن ها می توانند صفات چند قلو زایی همانند تمامی والد خود داشته باشند. از ویژگی های  این  گونه دام های می توان به موارد شایعی چون : گوشتی بودن، نداشتن دنبه،  چندقلوزایی اشاره کرد. اگر کشوری دارای آب و هوای متعادلی باشد، به راحتی می توان بره های زنده رومانوفی را پرورش داد، و از تولید انبوه و فشرده آن ها به سودهی بالا در صنعت گوشت رسید. تولید بره های کم وزن رومانوف بهترین نوع دام زنده از جهت پرورش می باشد، فعالیت بالای آن ها می تواند به پیدا کردن تغذیه بره های زنده ضعیف کمک کند.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.