معرفی روش های شناسایی دام

 

یکی از مسائل و مشکلاتی که یک دامدار یا گله دار همواره با آن روبروست، شناسایی دام است. روش های مختلفی وجود دارد که با آن بتوان شناسایی گله را انجام داد. معمول ترین این روش ها شماره گذاری نام دارد که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

شماره زنی چیست؟

شماره زنی، روشی است که به دامدار کمک می کند تا ارزیابی بهتری از دام خود داشته باشد. نتیجه این کار، شناخت بهتر دام و شناسایی نژادهای برتر در جهت پرورش و سود دهی مطلوب تر است. از مزایای دیگر این روش، می توان به سرشماری راحت تر و تفکیک آسان تر انواع گوسفندان (شیر ده، چند قلوزا و …) اشاره کرد. یکی از نکات مهم در شماره گذاری، انجام آن در زمان مناسب است. بهترین زمان برای این کار، موقع تولد (یک هفتگی تا یک ماهگی) بره است. گاهی این روش به تأخیر افتاده و به پنج الی شش ماهگی بره موکول می شود.

شماره زنی به دو روش دائم و موقت انجام می شود. در روش موقت، همانگونه که از عنوان مشخص است، شماره قابل تغییر است. معمولاً برای بره های تازه متولد شده، از این روش استفاده می شود. از انواع روش های شماره گذاری موقت، می توان پلاک های گردن، گوش و همچنین رنگ کردن با اسپری متنوع را نام برد. شماره گذاری دائم، به سادگی قابل تغییر نیست و شامل موارد زیر می باشد:

 

  • داغ گذاشتن یا خال کوبی کردن سطح بدن
  • شکاف دادن به گوش
  • تشخیص هویت با روش های مختلف مثل اسکن شبکیه چشم، اثر به جای مانده از بینی یا امواج رادیویی
  • خمیر قلیایی سوزاننده

 

چگونه می توان شماره گذاری دام را انجام داد؟   

اگر قصد انجام شماره گذاری دام های خود را دارید، بهتر است در ابتدا لباس مخصوصی برای این کار بپوشید. علاوه بر پوشیدن لباس، استفاده از دستکش، چکمه و حتی ماسک نیز توصیه می شود تا مشکلی از این بابت، ایجاد نشود. سپس گوسفندان بدون شماره را از سایر گوسفندان جدا کرده و به مکان دیگری انتقال می دهیم. بعد از بررسی وضعیت گوسفندان از لحاظ سن و سلامت، شماره مخصوص آنها را ثبت می کنیم.

 

امیدوارم با معرفی اصول طبقه بندی نژادهای گوسفند از مجموعه مقالات سایت عرضه دام و گوسفند زنده اطلاعات مفیدی را به شما کاربر عزیز ارائه نموده باشیم.

دامداری تیموری ارائه دهنده خدمات در زمینه دام زنده به صورت شبانه روزی با سرویس و قصاب رایگان
شماره تماس: 09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.