قالیچه ایرانی با پشم گوسفندان ایرانی

 

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی های پشم دام های زنده و مزیت آنها به خصوص در مورد نژادهای خراسانی آشنا سازیم. همان طور که می دانیم از دلایل توسعه قالیبافی، وجود پشم فراوان در مناطق

کوهستانی است. با توجه به سیر تحول تاریخ، اگر به تاریخچه فرش و قالیچه در مناطق مختلف نگاهی بیندازیم. خواهیم فهمید قالیبافی در بسیاری از مناطق توسعه یافته است. این توسعه بیانگر پرورش گوسفند در آن مناطق می باشد. به گفته محققان به خصوص محققی نابغه به نام سیاوش آزادی، منشا اولیه فرش بافی در ایندا بین عشایر رایج بوده است. با پیشرفت تکنولوژی به روستا، سپس به شهرهای مختلف راه یافته است.

 

 

فرش و قالیچه ایرانی با پشم ایرانی

قالی بافی در ایران نیازمند به دارا بودن پشم کافی در ایران می باشد، که از این طریق بتوانیم واردات قالی از کشورهای همسایه را منحل سازیم.از مرغوب ترین پشم هایی که در صنعت قالی بافی کاربرد دارند می توان به مواردی نظیر:

 

بلوچی ،كرمانی ،نائینی، ماكویی ،فراهانی ،اشاره کنیم. برخی الیاف پشمی چون: مرینوس که از مقاومت بیشتری برخوردار است، برای صنعت قالی مناسب نمی باشد.باید قیمت های پشم ها به گونه ای باشد تا فرد مورد نظر از نظرریسندگی به مشکل تهیه مواد اولیه برخورد نکند. بهترین پشم جهت ریسندگی،پشم سفید، ظریف و نرم می باشد.

مواد رنگرزی مورد استفاده باید کاملا طبیعی باشد تا جلوه و درخشانی خود را حفظ نماید.برای تهیه خامه پشمی، رعایت مواردی چون: تمیز کردن آغل دام های زنده،  آموزشی پشم چینی،استفاده ازماشین های پشم چینی برقی ،شستشوی پشم ها الزامی می باشد. برای انجام کارهای قالی بافی می توانید از مراکزی نظیر: بنیاد ملی فرش، جهاد كشاورزی، دامپزشكی و اتحادیه ها کمک بگیرید.

 

پشم های جنس خوب و خالص می تواند صنعت قالی بافی و فرش بافی در ایران و سایر کشورها را توسعه دهند.

 

نزدیک به هفتاد درصد از پشم نژادهای مختلف گوسفندان زنده در ایران در قالیبافی کاربرد دارد.شناخت ویژگی های پشم ها بسیار می تواند در انجام قالی و فرش بافی به افراد ریسنده  کمک خواهد کرد.

در انجام فرایند قالی بافی رعایت اصول اساسی چون:تهیه خامه قالی،رعایت اصول پرورش پشم و پشم چینی، ،ریسندگی،رنگرزی، مهم می باشد. اما سوال اینجاست،چه مقدار از پشم گوسفندان ایرانی با توجه به مزیت آن ها  در قالیبافی کاربرد دارند؟ این نژادهای برنر كدامند؟

 

نتیجه تصویری برای عشایر و فرش بافی

با نگاه بر سیر تحول پیشرفت در قالی بافی، و بررسی کیفیت مواد اولیه مصرفی آن ها درمی یابیم که قالی در ایران با  استفاده از پشم گوسفندان انواع نژادهای ایرانی توانسته به عظمت و اوج ماندگاری برسد.

 

دامداری تیموری آماده مشاوره رایگان در رابطه با این موضوع به شما مشتریان گرامی میباشد.

تماس با ما

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.