امروزه مشاغل زیادی برای درآمد زایی وجود دارد، اما برخی از آن ها می توانند سبب ضرر اقتصادی شوند. صنعت دامپروری، یکی از صنایع قدیمی و درامد پول سازی می باشد. برای انتخاب شغل بهتر است صنعتی را انتخاب کنید، که بی ضرر باشد.  پرورش گوسفند زنده به روش پرواربندی یکی از بهترین شغل ها در صنعت دامداری و کشاورزی است. زیرا ضرر اقتصادی در آن کم اتفاق خواهد افتاد.

توجیه اقتصادی

ضرر ریسک پذیری در این حیطه بسیار کم است. زیرا در خیلی از موارد به جای سود رسانی، ضرر مالی هم نخواهند رساند. یعنی در کنار ایجاد گله، می توان از تولید گوشت، شیر، پشم و لبنیات  دام زنده کرد و به سود دهی بالایی رسید.

نکات مهم در پرواربندی

1.روش نگهداری و تغذیه دام های زنده در پرواربندی با یکدیگر متفاوت است.

2.پرورش دام زنده سالم و بهداشتی باید در یک زمان معین و در فصلی خاص شروع شود.

3.انتخاب دام های گوشتی (از نظر وزنی این دام ها زودتر به وزن دلخواه خواهند رسید، پس برای پرواربندی  بسیار مناسب اند)

4. انتخاب جایگاه محل مناسب برای نگهداری دام های مسن و جوان.

5.داشتن الگوی غذایی مناسب برای تغذیه دام ها (رعایت این اصل، می تواند در کاهش هزینه های اقتصادی موثر باشد)

6.مشخص کردن هدف از ایجاد پرواربندی دام های زنده.

اهداف پرواربندی

در قدم اول ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که چرا اکثر افراد به این صنعت روی آورده اند؟ شاید بتوان بگوییم، بسیاری از افراد به خاطر درامد زایی به صنعت روی آورده اند. اما در پاسخ بهتر می توان گفت: بشر به خاطر رفع نیازهای اولیه خود وارد این صنعت شده است. تامین نیازهای مواد پروتئینی یکی از نیازهای اصلی جوامع امروزی می باشد. پرورش دام های پربار در کشور، تا حدی توانسته پاسخگوی نیاز جوامع بشری باشد.

مزایای پرواربندی

مهم ترین مزایای پرواربندی دام های زنده به صورت زیر خواهد بود:

1.تولید گوشت: برای رسیدن به این هدف، باید تمامی دام با الگوی غذایی خاصی تغذیه شوند. تا به وزن ایده آلی برسند تا بتوانیم دام ها را جهت تولید گوشت به کشتارگاه بفرستیم.

2.مرغوبیت گوشت: در مقدار گوشت عرضه شده به بازار باید میزان عضله در مجموع لاشه بیشتر باشد. پس تغذیه مناسب و نگهداری و مدیریت صحیح می تواند شما را به این اهداف برساند. گوشت دام های جوان تر بسیار مرغوب تر و خوش خوراک تر از دام های مسن می باشد.

3.حفظ مراتع طبیعی کشور: با پرواربندی و نگهداری دام ها می توان از نابود شدن بسیاری از مراتع طبیعی جلوگیری کرد.

4. ایجاد اشتغال: هدف از پرورش دام های سالم و زنده، ایجاد گله و محصولات جانبی می باشد. دقت کنید هرچقدر میزان محصولات تولید شده بیشتر باشد، افراد زیادی دراین حیطه مشغول به کا رخواهند شد.

بررسی بازار

نیاز بشر به مواد پروتئینی سبب روی آوردن آن ها به نگهداری و پرورش دام های زنده شده است. مواد دیگر نیز وجود دارند که می توانند به راحتی جایگزین گوشت قرمز شوند. با این وجود صنعت دامداری یکی از بی رقیب ترین صنایع در ایران می باشد. تولید و تداوم در ایجاد فراورده های گوشتی و لبنی امری بسیار مهم است. در صورت عدم تولید مداوم سرمایه از بین خواهد رفت و کشور با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد. افزایش جمعیت در سال های اخیر، به مراتب نیازهای جامع را به فراورده های حیاتی بیشتر کرده است. همچنین سیاست های دولت مبنی بر خودکفایی دولت و عدم وابستگی به بیگانگان سبب ایجاد تمایل بسیاری از افراد به ایجاد پرواربندی برای استقلال بیشتر خواهد شد.

مزایای اجرای طرح

1. گوسفندان زنده حیوان بسیار مقاومی است که می تواند در شرایط بد آب و هوایی زندگی کرده و از علوفه های خشک تغذیه نماید.

2. گوسفندان زنده قادرند با تغییر زمین های نامرغوب، سبب تبدیل آن ها به کشتزارهای مرتفع خواهد شد.

3. از نظر غذایی گوسفندان از جیره بندی غذایی کمتری استفاده می کنند.

4. در هر ماهی از سال می توانند انواع فراورده های دامی را تولید کنند.

5. پشم حاصل را برای مدت زمان زیادی می توان نگهداری کردو به مسافت های دور برای تجارت ارسال کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.