رعایت نکاتی الزامی در ساخت طویله

 

دامداران فعال در زمینه پرورش گوسفند، همواره به دنبال ارتقا دانش خود در زمینه های مختلف هستند. آنچه بیشتر ذهن این فعالان را به خود مشعول می کند، بیماری، تغذیه، انواع نژاد و … گوسفندان است و کمتر به نحوه نگهداری از آنان مربوط می شود. اما مکان زندگی و نگهداری گوسفند که به اصطلاح طویله یا آغل نامیده می شود، مهم است و باید برای ساخت آن، برخی نکات رعایت شود.

 

یک طویله مناسب را چگونه می توان ساخت؟

لازم است برای ساخت آغل به بهترین شکل به نکات زیر توجه شود:

  • انتخاب بیشترین فاصله بین محل زندگی دام دار و گوسفندان
  • انتخاب بیشترین فاصله بین محل احداث آغل و زمین های کشاورزی
  • مکان آغل در معرض و مسیر سیلاب قرار تداشته باشد و به قدری مستحکم ساخته شود که در برابر باد، طوفان و باران های شدید تخریب نشود.
  • رعایت بهداشت داخل آغل برای جلوگیری از ورود انواع باکتری ها و ایجاد بیماری
  • رعایت اصول بهداشتی در ساخت آخور (مکان قرارگبری علوفه و یونجه) و آبشخور (مکان قرارگیری آب). بهتر است این دو بخش و البته کف آغل از جنس سیمان باشد، تا مدتی یک بار آنها را شستشو داده و ضدعفونی کنید. تعبیه راه خروج آب از آبشخور نیز ضروری به نظر می رسد.

 

چه روش هایی برای پرورش گوسفند وجود دارد؟

پرورش گوسفند به پنج روش انجام می شود که عبارتند از:

  • برای نگهداری گوسفندان آغلی طراحی شده و گوسفندان پس از چریدن در محیط بیرون، هنگام شب یا نامساعد بودن اب و هوا، به آغل بازمی گردند. به این نوع پرورش گوسفند، چرای نیمه آزاد می گویند.
  • گاهی فرد دامدار، بره های واجد شرایط را خریداری کرده و با تغذیه مناسب آنها را وزن می دهد. گوسفندان بزرگ شده برای مصارف مختلف به فروش می رسند. به این روش پرورش، پرواربندی گویند.
  • در یکی از روش ها با عنوان گسترده، گوسفندان در زمین هاب گسترده پخش شده و از مراتع و علفزارها برای تغذیه استفاده می کنند. البته این روش بیشتر در مناطق معتدل که چمنزارهای خوبی دارد، استفاده می شود.
  • گاهی دامداران در پرورش گوسفند، از اصلاح نژاد استفاده می کنند. به عبارت دیگر در جفت کردن گوسفندان، از نژادهایی با وزن گیری، میزان شیر و پشم بالاتر استفاده می کنند.

گاهی ابعاد کار چه از لحاظ تعداد دام و چه دامدار، کوچک است. از همین رو گوسفندان در کشتزارها نگه داری شده و فرد در کنار کارهای کشاورزی، رسیدگی به دام را نیز انجام می دهد. سپس از محصولات و فراورده های دامی همچون شیر، گوشت و پشم در زندگی خود استفاده می کند.

با تشکر

دامداری تیموری – دام زنده تهرانگوسفند تهران ؛

09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.