دامپروری هوشمند چگونه امکان پذیر است؟

 

دامپروری یکی از کارهایی است که از زمان های دور مورد توجه بشر اولیه بوده و در هموار کردن مسیر پیشرفت مدنی تأثیر داشته است. اهمیت دامپروری در گذشته بسیار بالا و  معیار برتری و قدرتمندی یک گروه یا طایفه بر دیگری، گله داری بوده است. به تدریج و با پیشرفت تمدن ها و افزایش جمعیت، بشر احساس کرد که به پرورش حیوانات استفاده از محصولات آنها نیاز مبرم دارد. به همین دلیل تلاش خود را در شناخت حیوانات و رفع نیازها گسترش داده است. بشر در این راه توانسته برای رسیدن به حالت دلخواه و با استفاده از روش های نوین، شکل ظاهری حیوانات را نیز تغییر دهد. از جمله این روش های نوین می توان به جفتگیری های کنترل شده اشاره کرد.

یکی از مهم ترین رشته های کشاورزی، دام پروری است. با ارزش ترین فراورده ها و تولیدات کشاورزی، تولیدات دام زنده هستند. این تولیدات در صنایع مختلف خوراک و پوشاک به کار گرفته می شود و اهمیت انها موضوعی انکار ناشدنی است. البته این صنعت، نقش مستقیمی در رابطه با زوال محیط زیست دارد و این موضوع در سال 2005 توسط سازمان ملل متحد تأیید گردیده است. فرسایش زمین، آلودگی آب و هوا، تغییرات آب و هوای، نابودی تنوع زیستی جزء مواردی هستند که صنعت دامداری از خود به جای می گذارد.

 

تکنولوژی در صنعت دامداری

امروزه تکنولوژی در حوزه همه صنایع نفوذ کرده و صنعت دامداری از آن بی بهره نیست. تکنولوژی به این صنعت کمک کرده که تا حد امکان میزان تولیدات دام ها افزایش یابد. در این مقاله یک نمونه از کاربرد تکنولوژی در صنعت دامداری مورد بررسی قرار گرفته است.

فناوری پوشیدنیMoo-vement: این گجت پوشیدنی، به صورت یک حلقه به گردن دام بسته شده و اطلاعات جالبی درباره دام مورد نظر در اختیار مسئولان قرار می دهد. اطلاعاتی از قبیل:

  • میزان فعالیت دان در طول روز
  • میزان خوراک استفاده شده
  • میزان دمای بدن
  • وجود هر گونه مشکل در وضعیت جسمانی دام و …

اهمیت این فناوری به خصوص برای گاوهای ماده در زمان تولد گوساله مشخص می شود که میزان موفقیت در تولد و زنده ماندن گوساله را افزایش می دهد. پس از جمع آوری، اطلاعات به یک رایانه یا گوشی هوشمند ارسال شده و می توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد. البته برای این کار لازم است برنامه خاصی روی دستگاه هوشمند شما نصب شود. یکی دیگر از مزایای این فناوری، سیستم هشدار است که در صورت مشاهده موارد غیر عادی مثل افزایش دمای بدن یا دور شدن حیوان از محدوده، شما را متوجه خواهد کرد. استفاده از این فناوری، علاوه بر صرفه جویی در وقت به جای بررسی تک تک دام ها، سلامتی، بهره وری و تولید محصولات گوشتی و لبنی را افزایش می دهد. هزینه تمام شده برای یک مورد از این گجت ها در حدود صدو پنجاه دلار است. اما تخمین زده می شود که هزینه لازم برای یک مزرعه به هفت هزار دلار خواهد رسید.

 

با تشکر

دامداری تیموری – گوسفند زنده؛

09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.