دامداری به کمک ربات ها

به گزارش «سرویس دام، دامداری برادران تیموری» « ارائه خدمات دام زنده – گوسفند زنده – گاو زنده – گوساله زنده – بره زنده»؛ امروزه تکنولوژی پیشرفت های زیادی کرده است، به طوری که زندگی روزمره انسان های زیادی تحت تاثیر قرار دارده است. در این میان ربات ها با ورود به زندگی بشر می توانند مانند انسان عمل کنند. بعید نیست در آینده ای نزدیک انسان از صنعت و کار کنار رود و ربات های انسان نما جایگاه او را اشغال نماید. و انسان تنها کارش کنترل بر این نوع تکنولوژی باشد. با پیشرفت صنعت دامداری و افزایش بیماری دامی، امروزه ربات های بسیاری هستند که به کمک انسان می آیند. ربات ها تا کنون نقش های بسیار مهمی را در صنعت کشاورزی و دامداری را ایفا کرده اند، که سبب آسان تر شدن کارها برای تولید کننده شده اند.

به طور مثال: دستگاه خودکار شیردوش، یا ربات های تمیز کننده اصطبل،ازجمله دستگاه هایی هستند که برای کمک به بشر ساخته شده اند.قابل ذکر است این ربات ها فقط در کشورهای پیشرفته وجود دارند. اما می توان گفت با پیشرفت علم و رشد جمعیت، تمامی کشورها مجبور خواهند بود برای رفع نیازهای اولیه و رفع سریع نیاز خوراک بشر از این تکنولوژی در صنعت دامداری استفاده نمایند. همان طور که می دانیم انسان ها از سالیان پیش از حیوانات در جهت رفع نیازهای خود استفاده کرده است.

بدین صورت که با اهلی کردن هر یک از حیوانات، در کوشش بوده است تا گرسنگی خود را رفع سازد. علاوه بر  روش های سودمند اهلی کردن و رفع نیاز های خود، از پوست و شیر آن ها هم استفاده می کردند. از طرف دیگر می بایست برای اهلی کردن مواد غذایی بیشتری در اختیار دام ها قرار دهند، تا رشد کنند و بتوانند با تولید محصولات غذایی بیشتر، نیازهای انسان ها را رفع کنند. پس یکی از مهم ترین معضلات انسان ها، تهیه غذای بیشتر برای دام های خود می باشد. اگر یک دامدار نتواند نیازهای اولیه دام های خود را در کمترین زمان رفع کند، به سرعت آسیب جدی به صنعت دامداری او وارد خواهد شد. امروزه دانشمندان علم مکانیک توانسته اند با طراحی ربات هابه حل مشکلات این صنعت بپردازند. این ربات ها به گونه ای عمل می کنند که می توانند میزان غذایی که دام به آن احتیاج دارد را تامین کرده و در اختیار دام زنده قرار دهد. یا میزان شیر گاو گوسفندان را در زمان مشخص و تعیین شده اندازه گیری نمایند. یکی از مزیت های وجود این ربات ها در صنعت دامداری، کاهش بیماری دام به انسان است.

ربات ها طوری تنطیم شده اند که حتی می توانند در دوشیدن شیر هم  ایفای نقش کنند، به این ترتیب به میزان کمتری بیماری های دامی به انسان ها منتقل می شود. این کار به ویژه علاوه بر تاثیر مستقیم بر سلامت بشر، سبب افزایش سود دهی هم در این گونه صنعت ها می شوند. ربات ها انواع مختلفی دارند، که می توانند متحرک یا ثابت باشند. این ربات های با برنامه هایی که انسان ها بر روی آن ها نصب کرده اند می توانند کارهای خود را به درستی و دقیق انجام دهند. در متن زیر به طور خلاصه ربات های مفیدی که در صنعت دامداری هستند، اشاره شده است که کاربردهای زیادی دارند.

  1. ربات های مراقبت کننده:

این ربات ها متحرک بوده اند. این نوع از ربات ها دارای برس هایی بر روی خود هستند که به کمک آن ها، دام ها را تمیز می کنند. این کار سبب افزایش حس آرامش در گاوها شده، میکروب زدایی کرده و می تواند خارش را در دام ها برطرف کند.

2. بارت هایی که تغذیه دام ها را برعهده دارند:

ربات هایی هستند که می توانند غذاها را از روی زمین جمع آوری کنند و در اختیار گاو و گوسفندان قرار دهند.

  1. ربات های تمیز کننده محیط:

این ربات های متحرک، طوری عمل می کنند که می توانند محیط را ضدعفونی کنند. به ترتیب انسان ها می توانند با صرفه جویی در وقت بهترین استفاده را از ربات ها ببرند. قیمت این ربات ها در کشورها بسار زیاد است، اما استفاده از آن ها بسیار سودمند می باشد. قطعا با پیشرفت علم و همه گیر شدن این ربات ها قیمت ها کاهش چشمگیری خواهند داشت.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.