بهترین کباب از بهترین بخش گوشت گوسفندی

 

قبل از ورود به بحث آشپزی، بهتر است اطلاعاتی درباره گوشت گوسفندی بر اساس سن حیوان، داشته باشید. گوشتی که از گوسفند اهلی به دست می آید، گوشت گوسفند یا بره نامیده می شود. اما برای نامگذاری دقیق تر باید سن گوسفند را نیز در نظر گرفت. به نحوی که:

  • گوشت گوسفند با یک سال سن؛ گوشت بره
  • گوشت گوسفند با سن بیشتر از یک سال؛ گوشت هاگست
  • گوشت گوسفند بزرگسال؛ گوشت گوسفندی

البته گاهی بره را به عنوان گوسفند نوجوان می شناسند. این در صورتی است که هرگز برای تأمین گوشت بره، از گوسفند نوجوان استفاده نمی گردد. این تعاریف و تقسیم بندی ها فقط مخصوص به ما نیست و در همه کشورها، به این شکل است. به عنوان مثال در کشور زلاندنو، تقسیم بندی به شرح زیر است:

  • گوشت گوسفند با سن زیر دوازده ماه که دندان نداشته باشد؛ گوشت بره
  • گوشت گوسفند با سن بالاتر که دندان های دائمی آن دو مورد یا کمتر است؛ گوشت هاگست
  • گوشت قوچ یا میش با دندان های دائمی بیشتر از دو مورد؛ گوشت گوسفند

 

مناسب ترین بخش های گوسفند برای آشپزی کدام است؟

گوشت گوسفند یکی از اجزای اصلی آشپزی ایرانی است و با استفاده از آن می توان غذاهای بسیار لذیدی تهیه کرد. این گوشت با وجود استخوان های زیاد، طرفداران زیادی در بازار دارد و همین امر قیمت آن را بیشتر کرده است. از ویژگی های گوشت گوسفند می توان به طبع گرم و چربی بسیار پایین آن اشاره کرد که یک دهم گوشت گاو است.

 

گوشت راسته گوسفند: راسته گوسفند ویژگی هایی دارد که آن را بسیار لذیذ و گران قیمت کرده است. این بخش اطراف ستون فقرات را شامل می شود که تحرک در آن بخش کم تر از سایر نقاط است. سه کیلو از مجموع گوشت گوسفند به راسته تعلق دارد و بسیار کم چرب و نرم است. با استفاده از راسته می توان انواع کباب ها از جمله کباب برگ را به بهترین شکل ممکن، تهیه کرد.

 

شانه گوسفند: یکی از گوشت های نیمه پایینی بدن گوسفند، گوشت شانه است. گوشت شانه در مقایسه با سایر بخش ها قیمت پایین تری دارد که علت وجود استخوان در آن است. با ترکیب این بخش از گوشت گوسفندی و سبزیجات معطر می توان غذاهایی دل انگیز تهیه کرد.

 

گوشت دنده: شاید لذیذترین بخش گوشت گوسفند، گوشت نازک و لطیف بین دنده ها باشد که بسیار چرب، ترد و نرم است. شیشلیک یا دنده کباب، یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی است که با استفاده از گوشت دنده گوسفند تهیه می شود.

 

فیله گوسفند: اگر به دنبال بهترین گوشت برای تهیه کباب برگ و چنجه هستید، فیله گوسفند را از دست ندهید. فیله دقیقاً در پشت جگر سفید و کمر واقع شده و گوشتی بسیار نرم دارد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.