بهترین نژاد گوسفند های چند قلو زا

 

فلاشینگ گوسفندان:فلاشینگ روشی جیره ای می باشد که منجر به چند قلوزایی در میش ها می گردد به عبارتی زمانی که جیره ی فلاشینگ گوسفندان را اعمال نمایید از آن پس شاهد گوسفندانی چند قلو و یا دوقلو با هر نژادی می باشید.

رعایت بهداشت دام و همچین فراهم اوردن علوفه تازه و غنی و همچنین نظارت بر تولید مثل گوسفند زنده منجر به ازدیاد تولید مثل و همچنین چند قلو زایی شود.که این امر می تواند تعداد جمعیت گله را افزایش دهد.
یکی از اصلی ترین منابع تولید غذاهای پروتئینی پرورش دام گوسفندی می باشد که توسط پرواربندی می توان از طریق شیر و گوشت قرمز به سود های زیادی دست پیدا کرد

عوامل بسیاری جهت باروری و تولید مثل دخیل می باشد که به قرار زیر است:
سن
اسپرم قوچ(گوسفند نر)
کیفیت تخمک میش
تغذیه و برنامه غذایی مناسب دام زنده و همچنین فلاشینگ و….

خرید گوسفندان اصیل و چند قلوزا می تواند به ازدیاد باروری زایش گله شما کمک به سزایی نماید.

مراحل فلاشینگ(چندقلوزایی)

در اولین قدم بایدگوسفندان را به مدت ۱۰ روز به چراگاه هایی فاقد مقدار عظیمی علف ببریم همچنین اگر در پرورشگاه از گوسفندان نگه داری می نمایید به آنها تا ده روز از علف های نامرغوب و با ارزش کم برای تغذیه آنان استفاده نمایید و در کنار این مسله تمامی گوسفندان را با واکسن دام به نام آنتروتوکسمی واکسینه نمایید.

مرحله ۲(فلاشینگ)

در این مرحله باید گوسفندان را به مدت ۱۵ روز و از غذا و یونجه های تازه و همچنین انواع دانه مانند جو یا تریتیکاله و حتی مخلوطی از این مواد به شکل پلکانی بخورانیم.مرحله سوم فلاشینگ در روز سیزدهم برنامه اغاز می گردد.در این مرحله باید جایگاه قوچ ها و میش ها را طی سه روز نحوی تنظیم نماییم که قادر باشند هم را ببینند اما لمس و تماسی ننمایند.

پس از اتمام روز پانزدهم تغذیه دام را منقطع نمایید سپس قوچ ها کنار میش ها رها نمایید و همچنین به مدت در روز دیگر تغذیه دام توسط مواد غذایی دانه ای ادامه دهید و پس از اتمام این ده روز به دام های گوسفندان جیره ی نگهداری دهید.

در ادامه شما را با چند نمونه از گوسفندان با نژادهای برتر و چند قلو زا اشنا می نماییم.

1گوسفند سافولک

این نوع از گوسفند تلفیقی از نژاد های Norfolk(میش) و همچنین قوچ های Southdown می باشد.یکی از خصوصیات شاخص این نوع گوسفند چند قلوزا رشد فوری اوست.

وزنی که قوچ بالغ این نژاد داراست ۱۲۵ الی ۱۳۵ کیلو گرم و همچنین میش های این نژاد ۷۵ الی ۹۰ کیلوگرم وزن دارند.از لحاظ P.A.Tبرای نر های دوقلو سی روزه۱۳ کیلو گرم و همچنین میزان افزایش وزن به صورت روزانه در بره های دوقلو=۲۹۶ گرم
میزان افزایش وزن در طی سنین ۳۰ الی ۷۰ روزگی:۴۰۰ گرم

و همچنین متوسط نرخ چند قلو زایی=۱۶۰ درصد می باشد.

2گوسفند رومانف(romanov)

یک نژاد خالص می باشد و عالیترین نوع گوسفند محسوب می گردد که ولو رکورد ۹ زایش بره را هم از آن خود کرده.از خصوصیات این گوسفند میتوان به گزینه های زیر اشاره نمود

وزن هر قوچ بالغ ۸۰ الی ۹۰ کیلوگرم و همچنین وزن هر میش بالغ هم ۷۰ الی ۸۰ کیلو می باشد.

تزاید وزن روزانه(بره های سه قلو و بیشتر از سه قلو) ۲۶۴ گرم می باشد.

همچنین میانگین چندقلو زایی این نژاد ۲۸۹ در صد است.

این نوع از گوسفندان بالاترین رتبه چند قلو زایی گوسفند در جهان را داراست و دارای بلوغ زودرس در سنین ۳ تا ۴ ماهگی می باشد‌ و همچنین قوچ این نژاد بین هفته های دهم تا بیستم تحضیر جفت گیری با بیشتر از هشتاد گونه میش رومانف را دارا می باشد.

۳گوسفند نژاد افشاری

این نوع از گوسفندان دارای پشم و گوشت بسیار مرغوبی هستند.پرورش دادن این نژاد بسیار فواید زیادی دارد.محل تولد و زادگاه این نژاد از گوسفندان متعلق به زنجان می باشد ولی به دلیل نژاد خوب این گوسفند جهت پرواربندی و سوداوری امروزه در پانزده استان های دیگر همانند تهران،اذربایجان غربی،البرز،شهر همدان و …هم گله های گوسفند این نژاد یافت می گردد.امروزه به دلایل بسیاری این نژاد یکی از پرطرفدارترین ها برای فروش می باشد.این نژاد دارای بهترین گوشت میباشد و همچنین دارای سرعت نمو بالایی می باشد همینطور قدرت مقاومت بسیار زیاد در برابر سرما ،دوقلوزایی،پشم با کیفیت هم از صفات دیگر این نوع گوسفند می باشد.

4گوسفند نژاد مهربان

این گونه گوسفند دارای درصد زیادی (۱۳) در دوقلویی زایی می باشد.بعنوان مثال از دومیلیون ۷۶ هزار و ۷۵۱ واحد گوسفند که در شهر همدان پرورش یافته حدودا چهل درصد آن را گوسفند مهربان تشکیل میدهد‌ همچنین به دلیل خوب و به صرفه بودن این نژاد مبادرت به ترکیب دو نژاد های گوسفند رومانف و گوسفند مهربان نموده اند.

5نژاد قشقایی

میزان دوقلو زایی این نژاد ۲ الی ۳ قلو می باشد و فصل زاد و ولد این گوسفند اکثرا در فصل های زمستان و پاییز انجام میگیرد.میزان زایش این نژاد ۸۵ در صد و همچنین باروری آن ۹۶ در صد می باشد.

گوسفند نژاد کردی
این نژاد به دو دسته :

گوسفند کردی تیپ دشتی

گوسفند کردی تیپ کوهستانی

تقسیم می شود.

متوسط وزن متولد شدن بره ها :۴ الی ۶ کیلو گرم

متوسط وزن شیرگیری ۲۰ کیلوگرم

میزان دوقلو زایی ۱۰ در صد

می باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.