با چرم سازی یا دباغی بیشتر آشنا شوید!

 

چرم سازی یا دباغی به مجموعه اعمال و تکنیک هایی گفته می شود که بر روی پوست خام حیوان انجام می شود. نتیجه این فرآیند تبدیل پوست حیوان به چرم طبیعی است. پوست اولیه با مرور زمان فاسد می شود و برای استفاده مستقیم مناسب نیست. به همین دلیل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی روی پوست صورت گرفته و آن را ماندگار، زیبا و ارزشمند می کند. صنعت چرم یکی از صنایع باسابقه در ایران است و حتی قدمتی بیشتر از صنعت نفت دارد. چرم ایران به دلیل کیفیت بالای خود شهرت جهانی دارد و این امر را مدیون علفزارهای خوب، نژادهای برتر و آب و هوای مناسب است.

 

دباغی شامل چه مراحلی می باشد؟      

  1. مرحله اول جدا کردن پوست از حیوان و سپس، کندن بخش های بی ارزش آن است. مواردی مثل دم، سم و گوش بخش های اضافی هستند و بهتر است دور ریخته شوند.
  2. مرحله بعدی شستشوی پوست با استفاده از آب و مواد ضدعفونی کننده است. استفاده از این مواد برای توقف رشد میکروب ها و باکتری ها و جلوگیری از ایجاد مشکلات پوستی در آینده، ضروری به نظر می رسد. البته در حین شستشو باید به دمای آب توجه داشته باشید. درست است که استفاده از آب داغ، کار تمیزی و رفع خون و چربی پوست را آسان تر می کند؛ اما رشد باکتری ها را دو چندان کرده و از کیفیت چرم نیز می کاهد. خیساندن پوست قبل از شستن، ترفند خوبی است که کار را بسیار راحت تر و سریع تر می کند.
  3. مرحله بعدی لش زدایی است که شامل زدودن چربی موجود در سطح پوست می باشد.
  4. در قدم بعدی، پوست را داخل آب آهک قرار داده تا سایر بخش های زائد باقی مانده مثل مو و پشم نیز رفع شوند. البته پس از خارج کردن پوست از آب آهک، باید آن را بشویید تا از ترک خوردن چرم جلوگیری شود.
  5. پوست را درون محلول اسیدی حاوی نمک قرار دهید تا از ورم پوست جلوگیری شود.
  6. با استفاده از ماشین های مخصوص، چرم آماده شده در قطعات مختلف برش داده می شود. این قطعات می توانند در ضخامت های مختلف آماده شوند.
  7. در پایان قطعات برش داده شده، رنگ و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.