انواع واکسن و برنامه واکسیناسیون دام

واکسن چه چیزی است؟

واکسن به میکروب ضعیف شده یا کشته شده یک بیماری می گویند که به عنوان ضد زهر استفاده می شود.کار واکسن تحریک سیستم ایمنی بدن انسان و یا دام می باشد.درنتیجه مقاومت بدن در مقابل بیماری ها بالا می رود.

انواع واکسن ها

1 واکسن زنده : به واکسنی گفته می شود که ساخته شده از میکروب های ضعیف شده یک بیماری می باشد.

2 واکسن کشته : واکسنی می باشد که که از میکروب های کشته شده یک نوع بیماری حاصل می شود.

انواع روش های متفاوت واکسیناسیون دام

شامل: تزریق بین جلدی، زیر جلدی و ماهیچه ای می باشد‌.همچنین روش داخل چشمی نیز موجود می باشد که به شکل قطره درون چشم دام ریخته می شود.

_واکسن آگالاسکی،چشم سفیدی و یا ورم پستان و مفاصل

از این نوع واکسن برای جلوگیری از بیماری اگالاسکی و یا ورم پستان در بز و گوسفند استفاده می شود.

سن مناسب برای تزریق این واکسن از ۳ ماهگی می باشد و ۲ هفته پس از اولین تزریق واکسن یادآور باید تزریق شود.

تمدید این واکسن هر ۶ ماه یکبار می باشد.

۲ ماه پیش از بره زایی زمان مناسبی جهت واکسیناسیون ماده های ابستن می باشد

_واکسن آبله به دو نوع تقسیم میشود

واکسن بروسلوز(تب مالت)

بروسلا نام باکتری است که که طیف گسترده ای از پستانداران را مبتلا به این بیماری می نماید.پیامد های این بیماری عبارتست از:عقیم شدن و نازایی،سقط جنین دام،کاهش تولید شیر

واکسن آبله بزی TC سویه گرگان

از این نوع واکسن به حجم ۵ سی سی برای جلوگیری از آبله در بز به صورت زیرجلدی تزریق می گردد

تمدید واکسن یک بار در سال می باشد و همچنین از این واکسن نباید در ماه آخر آبستنی استفاده گردد

واکسن آبله گوسفندی
نحوه تزریق این نوع از واکسن به مقدار ۵ سی سی به صورت زیرجلدی می باشد که هدف از این کار پیشگیری از آبله در گوسفند است. تکرار این نوع از واکسن یک بار در سال می باشد موارد منع مصرف آن بدین صورت است که در ماه های آخر ابستنی نباید استفاده گردد

واکسن شاربن

برای جلوگیر ی از بیماریهای شاربن یا سیاه زخم در گاو، گاومیش، گوسفند، بز و سایر حیواناتی که به این بیماری حساس هستند از این نوع واکسن استفاده می شود.زمان تمدید واکسن شاربن در هر سال یک نوبت و شرایط سنی استفاده از آن در سنین سه ماهگی به بالا می باشد.از این واکسن نباید در ماه پایانی آبستنی استفاده گردد زمان مناسب برای شروع این واکسناسیون از ۱۵ اسفند لغایت خرداد ماه می باشد.

نوع واکسن ها برای مبارزه با بیماری

این نوع از بیماری دارای واکسن های متعددی می باشد اعم از:واکسن S19 که این نوع در گوساله‌های ماده ای که ۶الی۳ ماهه می باشند فقط یک نوبت آن را مورد استفاده قرار می دهند.

_واکسن RDS19 که برای گاوهای بالای شش ماه می باشد و نباید آن را برای گوساله‌هایی که زیر ۶ ماه هستند استفاده نمود

واکسن آنتروتوکسمی یا علفی

نام دیگر بیماری آنتروتوکسمی قلوه نرمی و یا پرخوری می باشد.این بیماری در نتیجه ی جذب مقادیر کثیری سم به وسیله دیواره روده پدیدار می گردد.واکسن انتروتوکسمی و یا علفی به جهت جلوگیری از این بیماری در گوسفندان استفاده می گردد.نحوه واکسیناسیون به قرار زیر می باشد
در میش ۲ نوبت تزریقات در عرض ۲ هفته به استثنای ۲ هفته آخر آبستنی استعمال می گردد. برای بره میش‌های واکسینه شده در سنین ۲ ماهگی آنان یک نوبت تزریق واکسن انجام و همچنین ۴ الی ۳ هفته بعد تکرار می‌گردد.

واکسن تب برفکی

تب برفکی به نوعی بیماری عفونی و بسیار واگیر دار می گویند که از نظر اقتصادی یکی از بازدارنده های اصلی در تامین تولید و بهداشت و فراورده های دامی محسوب میگردد. این بیماری مسبب کاهش در تولید دام شده و نقش اساسی در خسارات وارده در تجارت دام و فراورده های خام را برعهده دارد.جهت پیشگیری این نوع بیماری در دام(گوسفند،گاو و بز)از واکسن تب برفکی استفاده می گردد‌.سن مناسب جهت تزریق این واکسن چهار ماهگی به بالا میباشد و همچنین ۳ الی ب۴ هفته پس از نسختین تزریق واکسن یاداور باید زده شود.نوبت مجدد تزریقات هر ۶تا۴ ماه می باشد. این نوع واکسن به هیچ عنوان نباید با دیگر واکسن‌های ویروسی به طور همزمان استعمال گردد

واکسن تیلریوز

این واکسن به جهت استتباب ایمنی اکتیو علیه تیلریوز حاد در گاو و یا گوساله و جهت جلوگیری از این بیماری در آنان استفاده می گردد.

حجم مناسب جهت واکسیناسیون ۱ سی‌سی و به طور زیرجلدی صورت می پذیرد و همچنین فصل تزریق این نوع از واکسن زمستان می باشد.از این واکسن نباید در گاوها و گوساله هایی دارای این شرایط استفاده گردد.
حیواناتی که تب دارندو دمای بدنشان بالا می باشد.گاو آبستن در پیش از ۲ ماهگی،

واکسن قانقاریای کبدی
قانقاریای کبدی از دیگر بیماری های خطرناک برای گوسفند و بزاست که توسط واکسیناسیون به هنگام قابل پیشگیری می باشد واکسن قانقاریای کبدی برای جلوگیری از بروز این بیماری در بزان و گوسفندان استفاده می گردد.نخستین بار واکسن به حجم ۲ الی ۳ سی سی از طریق زیرجلدی به دام تزریق میگردد همچنین این امر مجددا دو هفته پس از آن انجام می شود.دوره بعدی واکسناسیون هر ۱۲ الی ۱۰ ماه یک بار می باشد.استفاده از این واکسن در دو هفته آخر آبستنی ممنوع می باشد.

 

با تشکر

همشهریان تهرانی می توانند از طریق سایت www.damdarighaem.com  هر گونه اطلاعات از قبیل عرضه گوسفند تهران و عرضه دام تهران را دریافت نمایند.

استعلام قیمت از طریق شماره  09123590824 آقای تیموری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.