انتخاب نژادها برای پرورش پر سود گوسفند و بز

 

در ایران حدود 27 نوع نژادهای مختلف دامی گوسفند وجود دارند که برای پرورش تنها برخی از نژادها مناسب هستند. و از پرورش آن ها می توان به سود دهی بالایی رسید. بهترین نژاد برای پرواربندی، نژاد گوشتی می باشد. برای انتخاب بهترین نژادها، دانستن اطلاعات کلی درباره نژادها بسیار مهم است. اولین قدم در انتخاب بهترین نژاد، تعیین هدف از پرورش است.

باید مشخص شود هدف از تولید پرواربندی، پشم است یا گوشت؟ ایجاد نسل مهم تر بوده یا تولید فراورده های گوشتی و لبنی؟ پاسخ به این سوالات در گرو شناخت بیشتر انواعی از نژادها است. مرحله بعدی تعیین قیمت دام و تعیین بودجه می باشد. دامدار باید نسبت به بودجه خود، برای خرید دام ها اقدام کرد. مهم ترین ویژگی دام ها برای انتخاب، سازگاری با شرایط بوده است. بهتر است.برای شروع پرورش دام بهتر است 100 نوع گوسفند زنده خریداری کرد. انتخاب دام بسیار مهم است،شما برای ایجاد یک گله مشابه باید از نژادهایی انتخاب کنید که یکدست بوده و دارای مشخصات یکسانی باشند.

 

معاینه دام ها قبل از خرید چگونه باید باشد؟

اگر قصد خرید دام را دارید سعی کنید خودتان برای خرید اقدام نمایید. برای خرید می توانید به مراکز معتبر فروش دام مراجعه نمایید. و وارد گله دام شوید، سپس با بررسی سلامت دام ها یکی از آن را انتخاب نمایید. اما هنگام خرید دام های زنده باید به نکاتی توجه نمایید تا بتوانید از سلامت دام ها مطمئن شوید.

 

نکات مهم در هنگام خرید دام:

گردن دام ها زیاد نباید بلند و شل باشد. برای پرواربندی نباید دامی را انتخاب کنید که فاصله بین دو دست با سینه کم باشد. در این صورت امکان کوچک بودن قلب و یا ریه وجود دارد، این ویژگی در دام ها مناسب نمی باشند. دام های کپل و آن هایی که اتاقک رشد جنین یا تهیگاه کوچکی دارند برای زایمان مناسب نبوده و نمی توان از آن برای پرواربندی استفاده کرد. به عبارت دیگر بره متولد شده از این دام ها، بسیار کوچک بوده و نمی توان از آن ها برای تولید شیر و محصولات

دیگر استفاده کرد. فک پایین در گوسفندان باعث می شود تا گوسفندان نتوانند خوب چرا کنند، بنابراین تغذیه درستی خواهند داشت. دام های مسن معمولا دارای دندان های از هم باز شده یا شکسته می باشند. علائمی نظیر: سستی در بدن و پلک، کم رنگ شدن و یا زرد شدن پوست، نشانه ای از وجود بیماری های انگلی در بدن دام می باشد. توجه کنید گوسفندان سالم دارای پلک های صورتی رنگ هستند. توجه کنید از گله ای که دام های آن مشابه نیستند یا به عبارتی رنگشان باهم متفاوت است نباید دام خرید، زیرا این گونه دام ها از یک نژاد نخواهند بود. دام ها ممکن است در نواحی چون:پشم و مو، پستان یا گوش، دارای شپش باشند. این گونه دام ها قظعا به انگل های خارجی مبتلا شده اند.

گوسفندانی که پوستی سفت دارند را نخرید. توجه کنید گوسفندانی که بالغ اند ولی شیردهی نداشته اند، سینه هایشان در زیر شکمشان قرار دارد، ولی آن هایی که شیرهی بالایی دارند دارای سینه های آویزان، نرم و کمی بزرگ اند.

 

در هنگام خرید میش باید آن هایی را دنبه کوتاه و سبک داشته اند را بخرید،زیرا بهترین دام جهت پرواربندی می باشند.شما باید هنگام خرید دام مورد نظر از مواد و تجهیزات سالم برایبررسی سلامت انتخاب نمایید. در حین پرواربندی و فروش دام ها حتما از لباس مخصوص،ماسکچکمه انتخاب استفاده کنید.

 

روش انجام کار برای انتخاب دام سالم

در ابتدا باید لباس مخصوص را بر تن داشته باشید، سپس ماسک را ببندید و دستکش ها راجهت

استریل ماندن دست ها استفاده نمایید.

دام ها باید دارای شناسنامه سلامت باشند، شما می توانید شناسنامه سلامتشان را در گوش

بز یا گوسفندان سالم آویزان نمایید.

هنگام معاینه جسمی دام؛ آن ها را از هر طرفی بررسی نمایید.

دام های زنده باید شاداب، سفت و پر جنب و جوش باشند.

هر گونه مشاهده ضایعات پوستی در دام ها بسیار مهم اسیت.

با لمس کردن می توانید لاغری و چاقی دام ها را تشخیص دهید.

شکل و کیفیت پشم ها اهمیت بالایی دارد.

حرکات دام و نحوه راه رفتن آن ها بسیار مهم خواهد بود.

سلامت پستان و تخمدان در میش و نیز بیضه در قوچ ها مهم است.

سعی کنید در هنگام خرید به میزان دنبه آنان توجه فرمایید.

دام های خود را واکسینه نمایید.

 

چگونگی انتخاب قوچ یا بز نر مناسب برای پرورابندی

بهترین قوچ، نژادی است که ظاهری خشن داشته باشد.

هنگام خرید قوچ بهتر است آن هایی را که سینه پهن دارند انتخاب نمایید. داشتن فاصله بین

دست تا سینه بهترین ویژگی در دام محسوب می شود.

کمر دام ها باید بدون انحنا و قوز باشد.

بهترین نوع قوچ، کمر بلند و پر گوشت است.

قوچ های مناسب پرواربندی باید عضلانی باشند.

قوچ و بز های سالم که ران های کلفت و پرگوشتی دارند، قیمت بالاتری نسبت به دیگر دام ها

دارند.

داشتن بیضه های مساوی و بزرگ نشانه سلامت کامل دام های نر می باشد.

قوچی که پشم های ظریف و بلندی دارند، بهترین نوع نژاد برای پرورش هستند.

برای انتخاب قوچ بهتر است نژاد خالص را انتخاب نمایید. زیرا گوشتی بودن آن ها سبب ایجاد

نسلی بهتر می شوند.

 

«سرویس دام، دامداری تیموری» « عرضه دام زنده و گوسفند زنده »

09123590824

 

 

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.