استفاده از روغن دنبه در طب سنتی

 

روغن دنبه یکی از روغن های پرکاربرد در طب سنتی است. این روغن به شکل طبیعی و از چربی یا پی دم گوسفند حاصل می شود؛ به همین دلیل به آن را جزء روغن های حیوانی تقسیم بندی می کنند. این مقاله به بررسی خواص و مضرات این روغن اختصاص داده شده است. با ما همراه باشید.

 

فواید روغن دنبه    

  • روغن دنبه در مقایسه با روغن های گیاهی مایع و جامد، هضم راحت تری دارد و بهتر جذب بدن می شود.
  • استفاده صحیح و کافی از این روغن، سطح چربی خون را کنترل کرده و باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد در بدن می شود.
  • روغن دنبه تاثیر زیادی در تناسب اندام دارد. افراد لاغر با خوردن این روغن افزایش وزن پیدا کرده و به وزن ایده آل می رسند. افراد چاق نیز با استفاده از این روغن می توانند تا رسیدن به اندام های نرمال، وزن کم کنند.
  • روغن دنبه حاوی مقادیر زیادی اسید چرب گیاهی، ویتامین و سایر مواد مغذی است. به همین دلیل، استفاده از آن موجب تقویت نیرو و سیستم ایمنی بدن و همچنین استحکام استخوان ها می شود. بنابراین با مصرف این روغن می توان از شر بیماری هایی همچون پوکی استخوان و رماتیسم خلاص شد. جوش خوردن سریع استخوان در افراد مبتلا به شکستگی، یکی دیگر از خواص این روغن است. حتی می توان آن را به شکل موضعی در محل آسیب دیده استفاده کرد.
  • اسیدچرب موجود در روغن دنبه یک منبع خوب برای انرژی مورد نیاز بدن است. زیرا به راحتی توسط کبد جذب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.
  • روغن دنبه برای شفاف کردن پوست و رفع تیرگی ها نیز کاربرد دارد. برای این کار لازم است روغن روی پوست مالیده شود.
  • روغن دنبه یک سم زدای قوی است و می تواند روده ها را پاکسازی کند.
  • روغن دنبه یک ماده ضدافسردگی است.

 

 

محدودیت استفاده روغن دنبه به چه دلیل است؟   

روغن دنبه طبع گرمی دارد و به همین دلیل در طب سنتی بسیار مورد توجه می باشد. اهمیت این روغن در زمان های گذشته به حدی بود که آن را گران قیمت تر از گوشت کرده بود. اما نکته مهم اینجاست که سبک زندگی افراد در قدیم با امروزه کاملاً متفاوت است و نمی توان از لحاظ کار و فعالیت بدنی نسل قدیم و جدید را با هم مقایسه کرد. زمانی استفاده از این روغن حاوی اسید چرب اشباع بالا، مجاز است که فعالیت زیادی داشته باشید و به همین دلیل استفاده از آن برای افراد کم تحرک، سالمندان و البته بیماران قلبی عروقی توصیه نمی شود.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.