گوشت گاو چه خواصی دارد؟


به گزارش «سرویس دام، دامداری تیموری» « دام زنده گوسفند شهرداری »؛ 
گوشت گاو، یکی از رایج ترین گوشت هاست که از بدن گاو به دست می آید. این نوع گوشت، در بسیاری از کشورها برای تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. البته گاو نر در مقایسه با گاو ماده، گوشت لذیذتری دارد؛ اما گاو ماده اغلب برای اهداف دیگری مثل تولید مثل پرورش داده می شود. البته این گاوها وقتی سنشان افزایش یافته و به اصطلاح پیر می شوند، قدرت تولید مثلشان کاهش می یابد. از این رو کشتار شده و برای تهیه انواع غذاها استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که گوشت حاصله در این حالت کمی زبر و سفت شده و برای استفاده بهتر، آن را ابتدا چرخ کرده و سپس استفاده می کنند. یکی از معروف ترین غذاهای جهانی که به این شیوه و با این نوع گوشت تهیه می شود، همبرگر نام دارد. گوساله های جوان، در مقایسه با گاوهای پیر، گوشت لطیف تر، بهتر و زمان طبخ کوتاه تر و کاربرد متنوع تری دارند. علاوه بر سن گاو، یکی دیگر از معیارهای مهم و تأثیر گذار در طعم گوشت، میزان چربی است. با افزایش میزان چربی، طعم گوشت بهتر شده و به اصطلاح آبدار می شود.

گوشت گاو در بسیاری از کشورها به وفور تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد. از برترین تولید کنندگان گوشت گاو در سراسر جهان می توان به زلاندنو، استرالیا، کانادا، مکزیک، آمریکا، آرژانتین و اروگوئه اشاره کرد.

در نقطه مقابل این مناطق، کشورهایی وجود دارد که مصرف گوشت گاو حرام است. در این کشورها، گاو مقدس است و جایگاه ویژه و بخصوصی برای این حیوان وجود دارد. این اعتقادات در میان هندوها و بوداییان هندوستان و شرق آسیا، وجود دارد. استفاده از بدن گاو فقط محدود به گوشت آن نیست و از سایر بخش ها مثل جگر سیاه، شیردان، سیرابی، زبان و مغز گاو نیز می توان خوراکی های لذیذی تهیه کرد.

 

بیماری جنون گاوی چیست؟

یکی از بیماری های مهلک در گاو، بیماری جنون گاوی (BSE) نام دارد. این بیماری مهلک می تواند برای انسان نیز خطرآفرین باشد. اولین بار این بیماری در سال 1986 میلادی و در کشور انگلستان تشخیص داده شد. در سال 2003 میلادی و در کشورهای فرانسه و به خصوص انگلیس، 131 مورد انتقال بیماری جنون گاوی به انسان ها تشخیص داده شد. ایجاد این مشکل به دلیل وجود گوشت های آلوده، کاهش مصرف آن را در پی داشت و ضرر و زیان زیادی را به این صنعت وارد کرد. اما در ادامه کشتار و سوزاندن گاوهای بیمار توانست جان تازه ای به این صنعت ببخشد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.