چرا باید محل نگهداری و پرورش گوسفند را شستشو دهیم؟     

طویله یا آغل به مکانی گفته می شود که مخصوص نگهداری و پروار بندی گوسفند و سایر دام هاست. طراحی و ساخت طویله فقط بخش ابتدایی کار است و به معنای پایان کار نیست. پاکسازی و تمیز نگهداشتن طویله نیز اهمیت فوق العاده ای دارد و به طور مستقیم با سلامت دام در ارتباط است. بنابراین لازم است بر اساس شرایط محیطی، هر چند وقت یک بار به شستشو و ضدعفونی محل اقدام کنید. ضدعفونی طویله، اصول و شرایط خاصی دارد که همه جزئیات در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

 

شستشوی دستی طویله     

برای شستشوی دستی طویله به تجهیزات خاصی نیاز دارید و لازم است قبل از هر کاری، وسایل کار را آماده کنید. این تجهیزات شامل موارد زیر می باشند:

  • لباس مخصوص شامل دستکش، کلاه، چکمه، لباس کار و ماسک
  • وسایل پاکسازی شامل جارو، محلول پاش، مواد شوینده
  • آب

 

روش کار

بعد از فراهم کردن تجهیزات، لباس مخصوص را پوشیده و گوسفندان و تمامی وسایل داخل طویله را خارج کنید. بعد از خالی شدن محیط داخل، با استفاده از جارو، فضولات، خاک و مواد زائد را جمع آوری نمایید. در صورتی که کف طویله سفت و سیمانی باشد، می توان با آب و برس، آن را تمیز کرد.

بعد از پاکسازی کف طویله، نوبت تمیز کردن آبشخور و محل قرارگیری علوفه است. محفظه ها در صورت متحرک بودن، باید به بیرون منتقل و ضدعفونی شوند. اما در صورت ثابت بودن، چاره ای نیست و باید پاکسازی در محل انجام گیرد. پاکسازی محفظه های آب و علوفه با استفاده از آب، برس و مواد شوینده انجام می شود. بعد از اتمام کار، اجازه دهید وسایل شسته شده خشک شوند و سپس همه گوسفندان و وسایل را به جای خود برگردانید.

 

مدیریت آب های آلوده در پاکسازی محیط

نکته بسیار مهمی در رابطه با پاکسازی محیط وجود دارد که شامل مدیریت آب آلوده حاصل از شستشوی طویله است. دقت کنید که آب حاصل از شستشو به هیچ وجه نباید با آب آشامیدنی دام مخلوط گردد. سهل انگاری در این کار و راه یافتن آب آلوده به آب مورد استفاده دام، موجب ایجاد بیماری های مختلف در دام می شود که می تواند به مرگ گوسفندان منجر شود. آنچه که اهمیت این موضوع را بیشتر می کند، بیماری های مشترک بین دام و انسان است. به همین دلیل، بیماری هایی چون صحبه و شبه صحبه می توانند به انسان ها منتقل شوند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.