نگاه قرآن به آئین قربانی کردن

 

گوشت حلال

خوردن گوشت حلال در اسلام واجب است. برای این عمل نحوه قربانی کردن و بردن یاد خداوند امری بسیار لازم می باشد. خوردن دام های زنده و حیواناتی که خداوند گوشت آن را حلال بر شمرده جایز خواهد بود.

 

به گزارش «سرویس دام، دامداری برادران تیموری» « عرضه دام زنده تهرانعرضه گوسفند زنده تهران »؛ قربانی کردن از سنت هایی است که در اسلام از زمان های دیرین تا به امروز مرسوم بوده است. حلال بودن گوشت گوسفندی در چندین آیه در قرآن آمده است. در این مقاله قصد داریم به آیاتی درباره قربانی کردن اشاره شده است، خواهیم پرداخت.

 

قربانی کردن اسماعیل

همانطور که می دانیم، حضرت ابراهیم باید فرزند خود را در راه معبود حقیقی خود قربانب کند. برای سخت بودن انجام این کار، خداوند نیز به پاس این کار، برای او گوسفند زنده ای را فرستاد.درآیه زیر به این داستان اشاره شده است:

 

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ﴿۱۰۲

انصاریان: زمانی که به مقام سعی و صبر رسید،فرمود: پسرم! همانا در خواب من می بینم که تو را قربانی می کنم، پس با فکر کن، نظرت چیست؟ گفت: پدرم آنچه که برای آن مامور شده ای آن را انجام بده، اگر خدا بخواهد مرا از صبرکنندگان هستم.

 

تفسیر:

در این آیه به تسلیم بودن حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل (ع) در برابر خداوند حق تعالی اشاره دارد. آیه سوره 102 صافات، بیانگر سنت قربانی کردن و حلال بودن گوشت ذبح شده خواهد بود.

بالاترین نعمت آن است که پدر به همراه فرزندش در برابر حضرت حق سرتعظیم فرود آورده اند.بالاترین نیکوکاری در این آیه، تسلیم بودن حضرت اسماعیل در برابر خواسته های پدر و خداوند است. به همین علت خداوند بعد از این داستان ذبح کردن و خوردن گوشت ان را حلال اعلام کرد.

قربانی کردن

 

در سوره حج آیه 36 بیان شده است که:

وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَکُمْ فِیهَا خَیْرٌ فَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ کَذَلِکَ سَخَّرْنَاهَا لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

 

برای شما ذبح کردن شتران فربه نشانه هایی از سوی خداوند قرار دادیم. زیرا در آن ها خیر و برکتی نهاده شده است. به وقت قربانی کردن، هنگامی که بر روی پاهایتان ایستاده اید، ذکر خدا را بگویید. و هنگام جان دادن قربانی( وقتی که روح کاملا از بدن خارج شد) می توانید ازگوشت آن بخورید. و آن را به نیازمند و غیرآن پخش کنید.آری! این گونه ، آن حیوانات را برایتان رام کردیم، باشد که شکرگزار باشید.

 

تفسیر:

در این آیه به مسلمانان امر شده است که می توانند از گوشت حلال و پاکیزه برای خوردن وعده های غذایی استفاده کنند. هنگام عمل ذبح بردن نام خداوند از واجبات بوده و حیوانی چون:گوسفند و گاو زنده، شتر برای قربانی ذبح شده اند. اساس بردن نام خدا در هنگام قربانی کردن، این است که شیطان در انجام این عمل شریک نباشد. بردن نام خداوند در شروع هر کاری مستحب و دارای خیر و برکات زیادی است.این عمل ما را به مقام عرفانی انسان نزدیک کرده است.

ذکر و یاد معبود حقیقی سبب پاکیزگی روح و حلال شدن گوشت قربانی هنگام ذبح خواهد شد. محفوظ ماندن از  شر شیطان رانده شده به وسیله یاداوری نام خداوند صورت خواهد گرفت.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.