نحوه تقسیم گوشت قربانی       

در قرآن کریم آیات زیادی وجود دارد که به اهمیت دنیا و آخرت اشاره دارد. آیه 77 سوره مبارکه قصص بیان می کند:

«وَ ابْتَغِ فیما آتاک اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَک مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیک وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ الْمُفْسِدینَ»

«در آنچه خدا به تو داده است، آخرت را بطلب. بهره باقی خود را از دنیا فراموش مکن. احسان کن چنان که خدا بر تو احسان کرده است. اهل فساد مباش که خدا اهل فساد را دوست ندارد. انسان ها همواره باید به شیوه ای رفتار کنند که هم زندگی سالم و خوبی داشته باشند و هم آخرت خود را تضمین کنند.»

این آیه تنها یک مورد از اینگونه آیات در قرآن کریم است و موارد دیگری نیز وجود دارند. از اهمیت این موضوع، همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم 115 بار کلمه دنیا و همین تعداد کلمه آخرت را به کار برده است. تکرار یکسان این کلمات اهمیت هر دو را نشان داده و تاکید می کند که انسان باید به دنبال سعادت و رستگاری در هر دو دنیا باشد.

یکی از اعمال توصیه شده در دین قربانی کردن به معنای جدا کردن یک چیز از خود فرد است. قربانی انواع مختلفی دارد و می تواند قربانی جان، مال، نفس و … باشد. نماز خواندن، روزه گرفتن، وقف، صدقه، کمک علمی و بسیاری از کارهای دیگر نوعی قربانی هستند و پاداش بزرگی دارند.

یکی از انواع قربانی، کشتار انواع دام و تقسیم آن بین افراد مختلف است. قربانی گوسفند ممکن است به مناسبت های مختلفی مثل عید فطر، عید قربان و … انجام شود. در بسیاری از موارد نیز برای درمان بیماری های جسمی و شفا قربانی گوسفند صورت می گیرد. البته این کار را می توان برای بیماری های روحی نیز انجام داد و فقط محدود به بیماری های جسمی نیست. لازم به ذکر است که درمان بیماری های روحی به دلایل مختلف اگر از سایرین بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. زیرا این بیماری ها می توانند زمینه ساز مشکلات جدی تر شوند. علاوه بر این مخفی بوده و به دلیل همیشه در دسترس نبودن دارو، درمان سخت تری دارد. خداوند در رابطه با قربانی در آیه 36 سوره الحج می فرمایند:

«وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ»

در بسیاری از موارد قربانی با اهداف مختلف صورت کی گیرد، اما تقسیم آن دچار نقص و کاستی است. با در نظر گرفتن این آیه، ما وظیفه داریم قربانی را به شکل صحیح انجام داده و آن را بدون قضاوت و گزینش دیگران تقسیم کنیم. اما متاسفانه در بسیاری از موارد تقسیم کردن گوشت قربانی به درستی صورت نمی گیرد و فرد قربانی کننده بسیاری از بخش های گوسفند مثل کله پاچه، سیرابی، شیردان و … را برای خود یا نزدیکان اختصاص می دهد. در صورتی که تمامی این بخش ها باید به شکل مساوی بین افراد توزیع شود. همواره در طی قربانی کردن معنی این کار یعنی جدا کردن از خود را مد نظر داشته باشید و برای رضا و قرب الهی این کار را انجام دهید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.