میزان مصرف آب در دام و طیور

آب یکی ازعناصر مهم و ضروری بدن می باشد. کمبود آب در بدن می تواند سبب بروز بیماری در موجودات شود. البته باید گفت میزان آب در بدن موجودات متغیر بوده و بنا به جثه آن ها متفاوت می باشد. این میزان نیز در دام ها با یکدیگر متفاوت بوده است.

ما در این مقاله سعی داریم تا شما عزیزان را با مقدار مصرفی در دام ها ی سالم آشنا سازیم. زیرا دانستن این نکات در مصرف بیش از حد آب می تواند جلوگیری کند.

 مصرف آب در گاو

میزان آب مورد نیاز مصرفی روزانه گاوهای گوشتی عوامل مختلف و زیادی نظیر: نوع نژاد،سایز بدن، دمای محیط، شرایط بدن، نوع تغذیه ومیزان نمک مصرفی بستگی دارد.در کل هر چه گاو درشت جثه تر باشد، میزان غذا و آب بیشتری مصرف می کند. به طور مثال: گاوهای گوشتی و جوان از گاوهای بالغ تر آب بیشتری مصرف می کنند. عللوه بر آن میزان غذای مصرفی در مقدار آب مورد نیاز موثر می باشد.

گاوهایی که از علوفه سبز و مرطوب تغذیه می کنند، نسبت به گاوهایی که از علوفه خشک استفاده می کنند، آب کم تری احتیاج دارند. زیرا آب موجود در مواد غذایی به راحتی  می تواند آب بدن دام ها را برطرف می نماید. مصرف آب نیز به درجه حرارت بدن و دسترسی به آب بستگی دارد. دام های شیری که به طور روزانه از آب بیشتری  استفاده می کنند، شیر بیشتری را نیز تولید می کنند.

کمبود آب مصرفی در مقدار شیرتولید شده مشخص خواهد شد. همچنین ولرم بودن آب سبب می شود دام آب بیشتری بنوشد. گاوها با توجه به حجم شکمبه خود می توانند آب را شکمبه ذخیره کنند و تا دو یا سه روز بی آبی را تحمل کنند.این ویژگی برای زمانی که هوا گرم برای گاو تنش زا نباشد. قاعدتا هوای گرم از مقاومت بدن می کاهد.

مصرف آب در طیور

تمامی طیور به آب احتیاج دارند . در این بین مرغ ها مقدار اب مورد نیازشان بیشتر از سایر پرندگان بوده که تابع عوامل مختلفی می باشد. مقدار غذای مصرفی در روز، دمای بدن و محیط، میزان فعالیت، مقدار آب و نمک موجود در غذا، همگی از عوامل مختلف موثر در میزان آب مصرفی می باشد. به طور معمول و شرایط مناسب، مرغ ها دو برابر غذای مصرفی خود آب می نوشند.

در هوای گرم تر این میزان بیشتر خواهد شد.بهتر است هنگام پرورش آب شیرین و خنک به مقدار کافی در دسترس قرار بگیرد.اگر مرغ ها نتوانند از طریق خوردن و نوشیدن احتیاجات خود را رفع کنند، رشد آن ها با نوسانات مختلفی روبه رو خواهد شد. نوسانات رشدی می توانند بر روی تخمک گذاری و پوشش بدن نیز موثر باشد. این عوارض نتایج دو یا سه روز تشنگی در طیور می باشد.

مصرف آب در گوسفند

در فصل تابستان با توجه به گرمای زیاد، تعداد دفعات نوشیدن در دام های زنده به خصوص گوسفندان افزایش می یابد.در برخی موارد دام ها مجبورند آب گرم با دمای شصت  و پنج درجه سانتی گراد را برای رفع تشنگی خود بنوشند. بهترین آب نوشیدنی برای گوسفندان حداقل ده تا بیست درجه بوده،آب یخ می تواند بر عملکرد شکمبه موثر باشدو حتی سبب سقط جنین در میش ها بشود.

میش های باردار بخاطر وضع حمل خود دو برابر شرایط هادی آب می نوشند.بطوری که با نزدیک شدن به روزهای آخر بارداری، حجم آب مصرفی افزایش می یابد. کمبود آب در بدن مقدار شیر را کم و دوران شیردهی با اختلال روبه رو خواهد شد.

سنگ های ادراری و مسمومیت های حاملگی از عوارض جبران ناپذیر آن می باشد. آب نقش بسیار مهم در هر موجود زنده ای دارد به طوری که هرکسی کل چربی و مواد پروتئینی خود را از دست بدهد تا چهل روز می تواند با خوردن آب می تواند زنده بماند. ولی با از دست دادن یک پنجم از آب بدن تلف خواهد شد.

ددرجه حرارت محیط و بدن، آب و هوا، تحرک دام، سن، نوع نژاد و میزان پشم تولید شده، نوع تغذیه و میزان آن، کیفیت غذا، از جمله عواملی اند که در میزان آب مصرفی روزانه نقش دارند.  در دمای آب و هوای خشک و چرای طبیعی، مصرف آب دام ها چهار لیتر در روز است.ولی در آب و  هوای معتدل این مقدار به یک و نیم لیتر در روز می رسد.

گوسفندانی که در رژیم طبیعیشان از غذای آبکی مصرف می کنند، قطعا آب کمتری را در طول روز می نوشند. خوردن علوفه با کیفیت و سبز می تواند احتیاجات آبی دام را رفع نماید. برای هر پانزده راس دام، یک آبشخور با آب تمیز و خنک باید گذاشته شود که طول آن چهل و پنج سانتی متر و دمای آن بین ده  تا هجده درجه باشد.برای جلوگیری از بیماری های انگلی باید شرایط بهداشتی کاملا رعایت شود.

 

«سرویس دام، دامداری تیموری»

09123590824

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.