گوسفند بلوچی

گوسفندان بلوچی، یکی از نژاد های اصیل ایرانی بوده که ازنظر نژادی پشمی – گوشتی است. طیف رنگ این دام ها سفید یکدست با لکه‌های سیاه در دور چشم، پوژه، مفاصل دست و پا می باشد. این نژاد در دام های زنده در استان سیستان و بلوچستان ساکن هستند. و جمعیتی بالغ بر۹۸۰,۴۰۰,۱ راس گوسفند بلوچی در کشور وجود دارد.

خصوصیات ظاهری

بدن آن ها از پشم سفید پوشیده شده است. پشم های طریف گوسفندان بلوچی در صنایع نساجی کاربرد فراوانی دارد. شکل گوش ها پهن و افتاده بوده و اندازه آن تقریبا ۱۹ سانتیمتر طول و ۸ سانتیمتر عرض می باشد.
اندازه سر در این گوسفندان کوچک ، و اندازه دست و پا کوتاه است.

پشم اطراف سم سیاه رنگ بوده و شکل بینی باریک و بدون انحناء و چین خوردگی خواهد بود. میش‌ها بدون شاخ و قوچ‌ها شاخ دار و بدون شاخ دیده می‌شوند. گوسفندان بلوچی دارای دنبه کوچک به هم چسبیده هستند. میزان ذخیره چربی در ان ها کم خواهد بود.

خصوصیات تولیدی

گوسفندان بلوچی یکی از اصیل وشاخص ترین نژادهای بومی ایران می باشند،که 30 درصد از جمعیت دام های زنده ایرانی را تشکیل می دهند. زیستگاه این دام ها در جنوب غربی پاکستان، شرق ایران و جنوب افغانستان بوده است. گوسفند بلوچی، از نظز تولیدات پشمی و گوشت های مرغوب بسیار معروفند. پراکندگی آن ها در ایران در مناطقی چون: منگالی، کرمانی، نائینی، یزدی، عراقی و کلکویی است. این گوسفندان در مقایسه بالا سایر دام ها از ویژگی های بیشتری برخوردارند.تولید پشم بالا ب و دوقلو زایی یکی از خصوصیات شاخص دام های بلوچ می باشد.

وزن این دام ها در سنین مختلف به شرح زیر می باشد:

وزن پایان شیرخوارگی بره‌های نر ۱۷ کیلوگرم و ماده‌ها ۱۳ کیلوگرم است.وزن شش ماهگی بره‌های نر ۲۴ کیلوگرم و ماده‌ها ۱۸ کیلوگرم می‌باشد.وزن یک سالگی گوسفند نر ۴۵ کیلوگرم و ماده‌ها تا ۳۶ کیلوگرم می‌باشد.افزایش وزن روزانه بره‌های نر ۱۳۰ گرم و ماده‌ها ۱۰۰ تا ۹۰ گرم می‌باشد. طول دوره شیر دهی در گوسفند ۱۰۰ تا ۹۰ روز است. میزان تولید شیر در هر شیر واری گوسفند ۳۰ کیلوگرم می باشد. میانگین طول دوره آبستنی در هر گوسفند ۱۵۱- ۱۴۹روز بوده است. و همچنین متوسط تولید سالیانه پشم در هر گوسفند ۵/۲ کیلوگرم خواهد بود.

خصوصیات تولید مثلی

  • درصد باروری در هر گوسفند: 85 تا 90 درصد
  • درصد زایش در هر گوسفندی: 80 تا 82 درصد
  • درصد دوقلو زایی در هرگوسفند: 5 تا ۶ درصد
  • درصد چند قلو زایی : 3 تا ۴ درصد
  • فصل زایش از اواسط فصل زمستان شروع و تا اول فصل بهار ادامه دارد.

گوسفند سنگسری

نژاد گوسفندان گوشتی بوده و طیف رنگ های آن ها بسیار زیاد است. اکثر آن ها به رنگ قهوه ای روشن تا تیره هستند. البته برخی از آن ها به رنگ ها سیاه، نخودی و کبود نیز دیده می شوند.
گوسفندان سنگسری مختص به محلی واقع در شمال استان سمنان هستند. اما در مناطق دیگری چون: فیروزکوه، دماوند، شمیرانات و کرج ، همچنین ورامین ساکن می باشند. میانگین جمعیتی آن ها بالغ بر 000/100 راس گوسفند زنده خواهد بود.

خصوصیات ظاهری

گوسفندان سنگسری دارای بدنی جمع و جور با دست و پاهای طریف و کوتاه می باشند. دنبه آن ها کوچک و بعضی از آن ها دارای دنبالچه کوتاه یا فاقد دنبالچه می باشند. اکثر قوچ‌ها و میش‌ها بدون ‌شاخ اند. اما شاخ در نرها به شکل زائده‌ای کوچک مشاهده شده است. جثه آن ها کوچک بوده و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و شرایط سخت دارند.
خصوصیات تولیدی آن ها نیز به طور خلاصه به شرح زیر است:
میانگین وزن هر بره در هنگام تولد: ۳/۲ کیلوگرم – میانگین شیرگیری بره ها : ۲۴ کیلوگرم – میانگین وزن پشم: ۷/۱ کیلوگرم

سرویس دام، دامداری تیموری» «میادین عرضه گوسفند –  عرضه دام شهرداری ؛

09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.