فواید کود گوسفندی

کودها حاصل گوارش مواد غذایی و باقی مانده مواد آلی می باشند که برای تقویت خاک به کار می روند. ارزش آن ها بسیار بالا تر از کودهای شیمیایی می باشد. کشاورزان از قدیم تا امروز برای تقویت و اصلاح کیفیت خاک از انواع کود گوسفندی استفاده می کردند.

کودهای حاصل از گوسفندان زنده دارای فواید بالایی هستند که یکی از آن ها سرعت تجزیه بالای آن ها می باشد. این کودها غنی از عناصری چون: گوگرد، ازت، پتاسیم، کلسیم، منگنز، روی و آهن بوده که جهت رشد بسیاری از گیاهان مفید خواهد بود.

دام زنده به ویژه گوسفندان جز یکی از تامین کنندگان امروز بشر محسوب می شوند. که گوشت، شیر، پشم، و سایر نیازهای انسان ها را برآورده می کنند. حتی مدفوع گوسفند زنده و سالم نیز به خاطر خواص زیاد دارای کاربردهای ویژه ای هستند.این کودهای حیوانی ارزش بالایی برای تامین مواد آلی خاک خواهند داشت.

باید در مصرف کودهای گوسفندی احتیاط نمایید.

در صورت مصرف زیاد از آن ها به علت سرعت بالای تجزیه آن ها در خاک، ریشه گیاهان در اثر سوختن از بین خواهد رفت. در اثر تجزیه کود، آمونیاک آزاد شده ، از تجمع مقدار زیادی آمونیاک مسمومیت گیاهی رخ خواهد داد. کود گوسفندان زنده نوعی کود گرم است. شما می توانید یک ماه پیش از کشت محصول، از کود برای تقویت زمین های زراعیتان استفاده کنید. بهترین وسیله کود دهی، استفاده ازگاو آهن، دیسک، کولتیواتور می باشد.

فواید کود گوسفندی

به گزارش «سرویس دام، دامداری برادران تیموری» « دام زنده – گوسفند زنده »؛ کودهای گوسفندی دارای فواید بسیاری است که در متن زیر شما را با ویژگی های آن ها آشنا خواهیم کرد. باید بدانیم این کود به خاطر غنی بودن از املاح و مواد آلی بسیار غنی تر از سایر کودها است. گوسفندان نسبت به دیگر دام های زنده سالیانه مقادیر بسیار زیادی کود تولید می کنند. مثلا: یک گوسفند زنده بالغ قادر است در یک سال حدود 25 برابر وزن خود کود تولید کند.

به عبارتی هر 100 راس گوسفند، در پایان یک سال تقریبا 125 تن کود تولید می کنند. در هر دوره 4 ماهه پرواربندی، حدود 30 تا 40 تن کود تولید شده خواهیم داشت. مواد تخمیری موجود در آن ها به تقویت زمین های کشاورزی و مراتع پست کمک شایانی خواهد کرد. جمع آوری و بسته بندی این کودها در محل های پرورش دام ها بسیار آسان خواهد بود. فروش کودهای گوسفندی سبب سوددهی بالا خواهد شد.

استفاده از کود گوسفندی برای تولید و رشد کرم

کودهای دام های زنده به خصوص از نوع کود گوسفندی می تواند بر رشد کرم ها تاثیر بگذارد. مثلا برای رشد کرم های نوع وری کمپوست، از این نوع کودها استفاده می کنند. برای نتیجه گیری بهتر باید درصدی از کود گاو را با غذای مکمل کرم و کود گوسفندی مخلوط کنید. اضافه کردن کودهای گوسفندی به تنهایی به محیط زندگی کرم ها سبب مرگ آن ها خواهد شد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.