ضرورت مبارزه با مگس در دامداری ها

 

«سرویس دام، دامداری تیموری» «»؛

09123590824

بسیاری از بیماری های عفونی چون: عفونت های چشمی، خونی، در اثر دخالت عوامل مستقیم محیطی به وجود می آیند. وجود مشکلات بهداشتی و عدم مدیریت صحیح رعایتکردن بهداشت می تواند سب ایجاد بیماری در انسان و دام های زنده شود. حشره ها یکی از عوامل انتقال دهنده میکروب به بدن دام های زنده می باشند. در این میان مگس ها یکی از عوامل اصلی انتقال عفونت به دام های بالغ و جوان محسوب می شوند. وجود مگس ها در محیط زندگی دام ها می تواند سبب اختلال در آرامش دام ها شود.

وجود استرس در دام های زنده، اثرات نامطلوبی را بر جای می گذارد. به طوری که در هر شیردهی 5 تا 10 درصد از آن را کاهش می دهد. در فصل گرما میزان مگس های مهاجر کننده به سمت محل زندگی گاوها افزایش می یابد. به همین خاطر تجمع بیش از مگس ها می تواند اثرات موجب کاهش گردد. عدم مبارزه با مگس ها، سبب افزایش خطرات  ناشی از انتقال بیماریهای مشترک و عفونی به انسانمی شود.

بنا به دلایل ذکر شده،گاوداری و دامداری های صنعتی  باید پروسه مبارزه با مگس ها را  انجام می دهند.انجام ندادن این پروسه می تواند ضررهای اقتصادی زیادی را بر جای بگذارد. باید بدانیم سمپاشی کردن، یکی از بهترین راه های مبارزه با حشرات به شمار می آیند. سموم سایپرمترین، امروزه کاربرد ویژه در نابودی حشرات به ویژه مگس ها را دارد. باید بدانید نتیجه نهایی استفاده از این سم بعد از چند بار استفاده کردن، مشخص می گردد.

 

اثر این نوع سموم بصورت مستقیم بر روی مگس

بهترین هنگان سمپاشی، شب هنگام است. زیرا در شب تجمع مگس ها بیشتر می شود.

اکثرا محل تجمع مگس ها در زیر سقف ها و روی پاهای دام ها می باشد.

دقت کنید هنگام سمپاشی کردن، تمام جایگاه  دام ، روی آخورها، انبارهای علوفه و اطراف سیلوهای علوفه سمپاشی می شود.

باید مراقب باشید تا مواد سمی وارد منابع غذایی دام ها نشود. خوردن مواد سمی می تواند باعث مرگ آن ها بشود.

هنگامی که سم وارد بدن و اجزای گوارشی می شود، از آن جا به کبد رفته و می تواند از طریق شیر دهی دفع شود. بنابراین تمامی شیرهای مصرفی مسموم باشند.

 

روش استفاده از سموم

سموم ها را به شکل خمیری در محل تجمع مگس ها قرار دهید. این کار را به طور روزانه انجام داده تا تاثیر مستقیم ان روی مگس ها مشخص گردد.

چون این کار به صورت نشانه گذاری انجام می شود، می توانید مگس های مرده را جدا کرده، و سموم حدید را در محل قرار دهید.

مگس هایآلوده بیشتر در اطراف مح اخور و سطل ها تجمع می یابند.این نوع مبارزه از نظر اقتصادی کاملا به صرفه بوده و هیچ گونه مقاومتی را در بدن این حشرات ایجاد نمی کند. تاثیر ان را می توان در سلامت دام هایتان مشاهده کنید.

 

با استفاده از این روش مبارزه نکات مثبت زیر عاید دامدار می گردد

موفقیت معنی دار در کنترل مگس افزایش طول عمر دام ها و کاهش هزینه های اقتصادی صرفه اقتصادی به جهت راحتی بیشتر دام

دست یایبی به حداکث پتانسیل تولیدی در دام های زنده

صرفه اقتصادی بخاطر عدم استفاده از ماشین آلات و نیروی انسانی در مبارزه علیه مگس کاهش هزینه های اقتصادی به جهت استفاده از دارو و سموم

صرفه اقتصادی به دلایل امکان فروش بیشتر تلیسه و دامهای مازاد

راحتی پرسنل و شاغلین در گله بخاطر بهداشت بهتر کارکنان

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.