روش های شماره زنی گوسفندان به صورت موقتی

 به گزارش «سرویس دام، دامداری برادران تیموری» «فروش گوسفند – فروش دام زنده »؛

برای پرواربندی و دست یابی به نتیجه گیری بهتر از پرورش دام ها، باید در فصل زمستان بره های سالم و بهداشتی را خریداری نمایید.

علاوه بر آن دامداران باید درباره تمام بیماری های دامی و نیز نحوه رفتار و زندگی دامی اطلاعات کافی را داشته باشید تا در مواقع نیاز بتوانید از آن ها استفاده نمایید. همانطور که می دانید رعایت بهداشت و داشتن تغذیه مناسب دام های زنده می توانند در افزایش وزن آن ها و همچنین رسیدن به سود دهی بالا موثرباشد.

پس برای رسیدن به این اهداف باید موقع پرواربندی نظم در بین دام ها حاکم باشد. بدین منظور برای تفکیک دامی خود می توانید از شماره زنی برای کلیه گوسفنذن و یا دیگر دام ها به کار ببرید.

این کار سبب شناسایی بهتر دام ها خواهد شد. روش های شماره زنی دام به صورت موقت انواع مختلفی دارد، که از این موارد می توان به پلاک کردن گوش یا گردن، اسپری کردن در روی پشم ها می باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواعی از این روش ها آشنا سازیم.

انواع شماره زنی دام های زنده

روش های مختلفی برای شماره زنی دام ها وجود دارد، این روش ها شامل: اسپری کردن بدن، استفاده از پلاک گوش و پلاک گردن است. در متن زیر به توضیح مختلف هر یک خواهیم پرداخت.

شناسایی دام ها با پلاک گوش

پلاک گوش راحت ترین روش برای شناسایی دام ها از هم و تفکیک آن ها می باشد. برای این کار کافی است یکی از گوش های دام خود را با دستگاه سوراخ کنید، و پلاکی که روی آن شماره دام و یا نام آن ذکر شده است را بر روی گوش بیندازید.

این پلاک ها برای شناسایی بهتر دام کاربرد دارد که می توان آن را با قیمت مناسبی تهیه کرد. در کشور ما بهترین روش برای شناختن دام ها سالم و بهداشتی، استفاده از پلاک گوش است. این روش موقت برای پرواربندی ها در کلیه مناطق کاربرد دارد.

عموما افراد این پلاک ها را بدون شماره خریداری می کنند و با یک ماژیک مخصوص روی، شماره را روی آن درج می کنند. علاوه بر آن می توانیم، تاریخ تولد و نوع جنسیت را به همراه نوع نژاد دام ها در آن ها ثبت کنیم.

 

شناسیایی دام ها با روش اسپری کردن

این روش قدیمی که اکثر دام ها طرفدار آن هستند، از این روش برای شناسایی تمامی دام ها استفاده می کنند.

اسپری های رنگی که برای شناختن دام ها استفاده می شود،آن را روی بدن و یا سر گوسفند زنده می پاشند و بدین گونه می توان آن ها را از یکدیگر تفکیک کنیم.

 

پلاک کردن گردن به روش موقت

پلاک کردن گردن دام ها از جمله روش های موقت دیگری است که برای شناسایی دام استفاده می شود. می توان گفت کاربرد کمتری نسبت به دو روش بالا دارد.

البته تمامی آن ها برای یک هدف در پرواربندی استفاده می شود. برای این کار باید گوشه ای از گردن دام را سوراخ کرد و پلاک مورد نظر را که حاوی اطلاعات کلی از دام ها است را به ناحیه گردنی متصل نماییم.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.