دوقلو زایی گوسفندان با روش جیره فلاشینگ

 

یکی از ویژگی های مهم برای دام زنده، داشتن قدرت باروری بالا و چند قلوزایی است. این ویژگی برای یک دامدار به هنگام پرواربندی مسئله بسیار مهمی است.

زیرا می توان با هزینه کم تری گله بیشتری را ایجاد کنیم، به همین مراتب می توان به سود دهی بالا دست یابیم.

برای بسیار مهم این استکه دامدار بداند فاصله زمانی جفت گیری تا زایمان چقدر طول بکشد. نحوه تولید مثل در گوسفند زنده مشابه گاو و بزها می باشد. و تعداد فرزندان نیز مانند انسان و سایر موجودات متفاوت خواهد بود.

سن بلوغ در دام ها

معمولا میش ها در دوره زمانی بین شش تا هشت ماه به بلوغ رسیده و قادرند عمل جفت گیری را انجام دهند. ولیکن قوچ ها در سن چهار تا شش سال به بلوغ نهایی خواهند رسید. میش ها نیزمانند انسان ها دوره قاعدگی هفتده روزه را که تنها سی ساعت طول می کشد را تجربه می کنند. به عبارتی هر هفتده روز یکباربه مدت سی ساعت هر راس دام زنده دوره قاعدگی خود را باید بگذارند.

در دوره قاعدگی میش های زنده با انتشار ماده محرک شیمیایی به نام فرومون، سبب تحریک حس شهوت قوچ ها شده تا بتوانند عمل جفتگیری را سریع تر انجام دهند.

مدت زمان بارداری دام های زنده

از روز جفت گیری تا لحظه زایمان حدود پنج ماه طول می کشد. حدود شش هفته قبل از زایمان طول می کشد تا مشخص شود یک میش باردار است. به همین هنگام دامدار باید اقدامات لازم و ضروری را جهت زایمان و دوره بارداری دام ها را فراهم سازد. علائم بارداری در دام ها خود را به شکل های کاملا طبیعی در قالب دراز کشیدن ناگهانی گوسفندان، چرخیدن دائم آن ها بروز پیدا می کند. تعداد فرزندان متولد شده در هر نسل به نوع نژاد دام ها بستگی دارد. به عنوان مثال:

برخی از دام ها چند بار در سال زایمان خواهند داشت.

نحوه دوقلو زایی با روش جیره فلاشینگ چگونه است؟

مهم تریم مسئله برای هر فرد خرید بهترین نژادی است که می تواند خاصیت دو قلوزایی داشته باشد. گوسفندان رومانوفی بهترین نوع نژاد چند قلوزایی در جهان است که رکورد نه قلوزایی را به خود اختصاص داده است. گوسفندان افشاری قدرت دوقلوزایی بالایی دارند به همین خاطر، از این نوع نژاد برای پرواربندی استفاده می کنند.

برای اینکه بتوانیم قدرت دو قلوزایی میش ها را  افزایش دهیم باید از روش جیره فلاشینگ استفاده کرد.

باید قبل از اجرای این روش دام ها را توسط دامپزشک معاینه کنید و از سلامت آن ها آگاه شوید، به طوری که در صورت داشتن بیماری های انگلی یا همان آنتروکسمی با زدن واکسن ضد انگل آن ها را درمان کنیم.

یکی از کارهای مهم در اجرای این روش داشتن تغذیه سالم در بین تمام دام ها می باشد. علاوه بر آن واکسینه کردن دام ها بسیار کار با ارزش بوده که توسط هر دامپزشکی قابل انجام است.

مرحله به مرحله انجام جیره فلاشینگ گوسفندان

مرحله اول: مراتع کم علوفه را برای چرای گوسفندان غنی کنید.

مرحله دو: در طی دوره پانزده روزه، دام های خود را با یونجه تازه، مواد پروتئین داری چون جو یا تریتیکاله تغذیه کنید.

در روز سیزده از این مرحله قوچ ها را در کنار میش قرار دهید تا به مدت  سه روز با هم جفت گیری نمایند. بعد از آن می توانید دام ها را به حال خود را رها کنید.

 

«سرویس دام دامداری تیموری»

09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.