خواص دارویی یونجه

یونجه یکی از گیاهان کویری است که خواص دارویی دارد. البته مکان اولیه این گیاه کویری بوده و امروزه در مناطق شبه قاره و معتدل نیز یافت می شود. مادها اولین گروهی بودند که از یونجه برای تغذیه اسب های خود استفاده کردند.

 

یونجه چه خواصی دارد که به نام گیاه دارویی معروف شده است؟

در ابتدا بهتر است بگوییم که از لحاظ طب سنتی، یونجه تازه دارای طبع گرم و تر و یونجه خشک دارای طبع گرم و خشک است.

  • یونجه سرشار از مواد مغذی و معدنی است. ویتامین های A، C، E، K، D، B6
  • مواد معدنی مثل منیزیم، آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، سیلیس و ارسنیک
  • آنزیم هایی مثل امولسین، پکتیاز، اینورتاز
  • 20 درصد پروتئین و حاوی انواع اسید آمینه ها

 

  1. انرژی زا: وجود این مواد که اغلب برای سلامتی انسان ضروری هستند، یونجه را به یک گیاه با ارزش تبدیل کرده است. به همین دلیل انرژی زا بوده و برای رشد و استحکام استخوان ها نیز اثر دارد. برای بهره مندی از این خواص، باید مقدار مشخصی از شیره یونجه را در یک لیتر آب بریزید. سپس آن را روی حرارت قرار داده و صبر می کنید تا نیمی از آن تبخیر شود. نصفه باقیمانده را صاف کرده و با عسل میل کنید. میزان شیره یونجه استفاده شده برای سنین مختلف متفاوت است و نباید خودسر به آن کم یا اضافه کرد. به عنوان مثال در شیرخواران، این میزان 50 گرم در روز است که برای کودکان به 200 گرم در روز افزایش می یابد. البته این یکی از روش های استفاده از یونجه است و می توات آن را به صورت پودر جوانه یونجه و حتی یونجه تازه نیز استفاده کرد. داروخانه ها و فروشگاه های طب سنتی نیز فراورده های این گیاه را به شکل های مختلف کپسول، قرص و پودر به فروش می رسانند.
  2. ضد یبوست و ملین
  3. درمان کم خونی: به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن امکان پذیر است. میزان آهن این گیاه بسیار زیاد و حتی دو برابر اسفناج است. به همین دلیل در بسیاری از کشورها مثل روسیه، چین و آمریکا به جای اسفناج از این گیاه استفاده می شود.
  4. درمان نرمی استخوان یا راشیتیسم
  5. برطرف کننده اختلالات پیش آمده به دلیل کاهش ویتامین C
  6. درمان رعشه اعضا. این کار با پختن یونجه و تبدیل آن به پماد امکان پذیر است. به نحوی که پماد را بر روی عضو رعشه دار قرار دهید. یک راهکار دیگر نیز برای این مقصود وجود دارد و آن قرار دادن تخم یونجه درون روغن زیتون است. سپس آن را به مدت یک هفته مقابل آفتاب قرار دهید. بعد آن را صاف کرده و روی عضو قرار دهید. البته می توان از آن مقداری بخورید.
  7. درمان زخم و خونریزی های مربوط به آن توسط یونجه کوبیده شده
  8. قاعده آور که از طریق دم کرده تخم آن امکان پذیر است.
  9. نرم کننده سینه و درمان سرفه با مصرف روزانه 2 الی 3 فنجان یونجه دم کرده البته مصرف هر ماده ای هر چند مفید، به صورت بی رویه، مشکلات زیادی با خود به همراه دارد. یونجه نیز از این قاعده مستثنی نیست و استفاده بیش از حد آن نفخ زیادی با خود به همراه دارد. این مشکل گاهی در حیواناتی که زیاد مصرف می کنند وجود دارد که حتی به مرگ آنها می انجامد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.