حمل و نقل گوسفند زنده

برای آنکه شما بتوانید برای انتقال دام ها اقدام نمایید باید از وسایل نقلیه مناسب استفاده کنید.

برای انتخاب وسیله مناسب باید ویژگی هایی از قبیل مسافت از مرکز خرید تا محل نهایی، تعداد دام را در نظر گرفت. جابه جایی دام برای زمان طولانی سبب آسیب و تلفات به دام های زنده خواهد شد.

به گزارش «سرویس دام، دامداری تیموری» « دام زنده – گوسفند زنده »؛ روش های مختلفی برای انتقال دام وجود دارد،که با توجه به عوامل مختلف، متفاوت می باشد. جابه جایی طولانی مدت دام می تواند اثرات جبران ناپذیری را بر دام ها وارد نماید که یکی از آن کاهش مقاوت بدنی در برابر شرایط سخت از جمله:مقابله در برابر بیماری ها است.

تلفات دامی در انتقال نادرست حیوانات از محل خریدبه مراکز پرورش صورت می گیرد. در برخی موارد کاهش وزن گوسفندان در اثر استرس در حین جابه جایی مشاهده شده است. جابه جایی انواع مختلفی دارد، که در متن زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است.

 

انتقال دام ها به صورت پیاده روی که در قالب کوچ کردن صورت می گیرد:

کوچ دام ها باید در قالب راه های کنترل شده و قانونی صورت بگیرد. به طوری که دام ها در مسیر های کنترل شده باید به سوی مقصد حرکت کنند. از طرفی باید کوچ در مکان هایی رخ دهد که در آن بیماری های واگیردار نباشد، زیرا بیماری های واگیردار موجب تلفات جانی وضررات اقتصادی خواهد شد.

در حین کوچ کردن ممکن است،دام ها با آسیب های فیزیکی روبه رو شوند. به همین دلیل دامداران باید از دام ها مراقبت های ویژه ای را به عمل آورند.

به هنگام کوچ لازم بوده تا دامداران عزیز وضعیت هوا را از نظر سرما و گرما بررسی کنند. دام ها باید مسافت معینی را از نظر طولی بپیمایند. خستگی دام ها سبب ایجاد بیماری های مختلف در آن ها خواهدشد.بهترین مسافت طی شده در روز اول بیست و چهار کیلومتر،و در روزهای آتی باید این مسافت به شانزده کیلومترکاهش می یابد.

 

جابه جایی و انتقال دام با وسیله نقلیه

علاوه برکوچ کردن، دام های زنده به توسط وسایل نقلیه اعم از کامیون، وانت، کشتی و هواپیما جابه جا می شوند.

به یاد داشته باشد در مورد جابه جایی دام ها باید به نکات ویژه ای توجه نمایید. در متن زیر به تعدادی از این نکات اشاره شده است:

قبل از انتقال دام ها، سلامتی تمام آن ها توسط دامپزشک بررسی شود. تا از انتقال بیماری های واگیردار به دیگر دام ها جلوگیری شود.

قبل از انتقال دام، دامداران باید مجوز حمل و نقل را از طرف سازمان دامپزشکی بگریند. این مجوز طی سال های پیش از سوی سازمان اتحادیه دامپزشکی و نیروی انظامی صادر شده است.

باید تمامی مشخصات دام از جمله: تعداد دم، نوع نژاد،و غیره در برگه مجوز درج شده باشد. برای مسیرهای طولانی حتما آب و مواد غذایی کامل با خود بردارید.

قبل از ورود دام ها به وسیله های نقلیه،حتما باید تمامی خودروها پاکسازی و ضد عفونی شوند. پیش از تصمیم به جابه جایی، وضعیت هوا را از نظر سردی و گرمی بررسی نمایید.

کف ماشین های حمل و نقل را باید به وسیله ماسه بی خاک و مخلوط کاه و ماسه بپوشانید. این مواد به ترتیب در تابستان و زمستان مورد استفاده قرار می گیرند.

در حین جابه جایی از دادن علوفه به دام پرهیز نمایید. مراقبت از دام ها در حین انتقال امر مهمی  است.

 

ویژگی های وسایل نقلیه برای تردد دامی چیست؟

وسیله های نقلیه که برای انتقال دام های زنده به کار می رود، باید دارای ویژگی های منحصر به فردی باشند تا هنگام جابه جایی آسیبی براب دام ها نیفتد.

با توجه به مسافت طی شده باید نوع مناسبی از وسیله نقلیه را انتخاب کنید. مثلا برای مسافت های خارج از کشوری می توان از هواپیما استفاده کرد.

برای مسافت های بیش تر از هفتصدو پنجاه کیلومتر باید از قطار و کامیون استفاده کنید.

ماشین های انتقال باید دارای سقف، کف و پنجره های تهویه دار باشند. دقت کنید کم ترین مساجت لازم در کف ماشین ها باید سه متر مربع باشد.کف وسایل نقلیه نباید صاف و لغزنده باشند.

خودروهای حمل و نقل باید دارای مجوزهای عبور و مرور درون و برون شهری را از مراکز اتحادیه دامپزشکی اخذ نمایند.توجه کنید بهترین مسافت جابه جایی در فصل زمستان در طول روز، و در فصل تابستان در شب صورت بگیرد.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای حمل و نقل دام های زنده

باید در هنگام انتقال بهداشت را رعایت فرمایید تا از ورود بیماری ها به دام جلوگیری شود.وسایل و تجهیزات مورد نیاز شامل مواردی چون: لباس مخصوص، چکمه، دستکش و ماسک، مواد ضد عفونی کننده، می باشد.

مراحل بارگیری قبل از انتقال دام

12 ساعت قبل از حرکت به دام هایتان آب و علوفه بدهید و دو سه ساعت قبل از آن دام ها نباید مواد غذایی استفاده کنند. وسیله نقیله را باید زیر سکوی بارگیری قرار دهید. دام ها را به آرامی جابه جا کنید.استرس موجب ایجاد  اختلالات ژنتیکی و ناهنجاری های ژنی در بدن می شود.

برای جابه جایی بهتر است از نرده های تفکیک استفاده کنید. اگر تعداد دام هایتان زیاد است می توانید از این نرده ها استفاده نمایید. اگر تعداد دام هایتان نیز زیاد است باید از این نرده ها استفاده نمایید.

سرعت ماشین در هنگام تردد نباید زیاد بوده، همچنین بستر دام ها باید تمیز باشد. هنگام تخلیه دام از تخلیه دام بهره ببرید. پس از خروج دام، کلیه محیط ماشین باید ضدعفونی شود.

قبل از زمان حرکت از تجربه رانندگی افراد و ایمن بودن وسیله مطمدن شوید.

 

«سرویس دام، دامداری تیموری» « دام شهرداری –  گوسفند زنده شهرداری»؛

09123590824

 

 

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.