بیماری مرزی در گوسفند و نحوه پیشگیری از آن

 

بیماری به مجموعه ناهنجاری های جسمی و روانی می گویند که می تواند سلامت و پایداری بدن را دچار اختلال کند. بیماری های مرزی در دام های زنده چون: گوسفند و بز اثرات جانبی بسیاری را ایجاد نمایند.سقط جنین، مومیایی شکل شدن دام ها، مرده به دنیا آمدن دام ها و کاهش  وزن و ضعیف بود جنین های دامی در هنگام تولد، از علائم این نوع از بیماری می باشد.

علائم عصبی یکی از مشخصه های اصلی این بیماری است که از طروق مختلفی چون:ترشحات تنفسی، گوارشی، ادراری از راه بند ناف به جنین منتقل می شود. به گزارشات سرویس دام و ماکی دام، بیماری مرزی ویروسی در دام هایی چون: گوسفندان و بزها بروز می یابد و از یکی به دیگری نیز منتقل می شود.علائم مخصوصی که به صورت ناهنجاری های مختلف بر روی جنین بروز می کند، مشاهده می شود. اثرات آن ها بیشتر در هنگام تولد مشخص خواهد شد.

دلایل بروز بیماری مرزی

این بیماری ویروسی به گونه ایست منشا دامی دارد، اسهال ویروسی گاوها، وبا در خوک، و یا دام های آلوده به این بیماری می توانند سبب بروز بیماری در دام های دیگر شوند.

نحوه انتقال و انتشار بیماری مرزی چیست؟

ورود دام بیمار به گله می تواند، سایر افراد را بیمار کند. ویروس این بیماری از طریق مجاری بینی یا بزاق، مجاری ادراری وارد بدن می شوند. این ویروس در مایعات کسیه آب یا بند ناف وجوددارند.

جنین سقط شده از این بیماری مشخص است، زیرا در اوایل دوره آبستنی جنین به وسیله این ویروس نابود می شود. بی وی دی ویروسی است که بیماری مرزی را به وجود می آورد. گوساله و گوسفندان ناقل و آبستن در ماه های سرد سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

برای پیشگیری از ایجاد این بیماری بهتر است تمامی دام ها قبل از دوره آبستنی واکسینه شوند تا از تماس مستقیم آن ها با آلودگی جلوگیری شود. باید بدانید سن ابتلا به بیماری مرزی، در بره و بزغاله ها، و دام های مسن رخ می دهد.

 

نشانه‌های بالینی بیماری امدن

سقط جنین و  مومیایی شکل به دنیا آمده دام ها، از نشانه های شایع بیماری می باشد. ایجاد بدشکلی های جسمی، بروز پوشش بدنی ناموزون و بلند، لرزش های مداوم عضلانی، ناتوانی جسمی، عدم تحرک می تواند از نشانه های بیماری مرزی باشد. در 35 تا 40 درصد مواقع، احتمال مرگ در بره ها وجود دارد. اختلالات شدید عصبی نیز می تواند برگرفته از این بیماری باشد.

راه های تشخیصی

پی سی آر، استفاده از دستگاه الایزا ، و کشت ویروس کوتیلودون ها روشی است که به وسیله آن می توان بیماری را تشخیص داد. این بیماری می تواند سبب بروز بیماری ها دیگری در دام ها چون: هیدروسفالی یا کاهش اندازه مغز، دیسپلازی مخچه، پوشش مویی غیر طبیعی شوند.

نحوه پیشگیری از بیماری مرزی

جداسازی میش های آلوده از سایر دام های سالم، جلوگیری از به دنیا آمدن بره های مبتلا، از ورود دام های آلوده به محیط های تمیز جلوگیری کنید و واکسینیه کردن دام ها، از راه و روشهای پیشگیری از انتقال و بروز بیماری است.

«سرویس دام، دامداری تیموری» «محل عرضه دام در تهران –  گوسفند زنده شهرداری»؛

09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.