با ارزش تغذیه ای جگر سیاه بیشتر آشنا شوید.    

جگر سیاه، یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین فرآورده های دامی است. طعم جگر سیاه، بی نظیر است و برای تهیه برخی غذاهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد. اما همانگونه که از نظرات عامیانه پیرامون جگر سیاه برمی آید، این ماده علاوه بر فواید، مضراتی نیز دارد. توضیحات تکمیلی در این رابطه در ادامه مطلب مورد بررسی قرار گرفته است.

 

فواید جگر سیاه

جگر سیاه محل ذخیره انواع ریزمغذی هاست که عبارتند از:

  • پروتئین؛ میزان پروتئین موجود در جگر سیاه، بالا و مشابه گوشت قرمز می باشد.
  • آهن، روی و فولیک اسید؛ جگر سیاه یک ذخیره عالی آهن است و می تواند کمبود این ماده را در بدن جبران کند. به همین دلیل برای زنان و خصوصا زنان باردار که در معرض کم خونی هستند، مناسب می باشد. اما نباید در مصرف جگر سیاه زیاده روی کنید. در صورت زیاده روی، مقداری از آهن به صورت مازاد در بدن باقی می ماند. سپس در کبد و کلیه انباشته شده و به نارسایی کبد و کلیه منجر می شود. البته عوارض مصرف زیاد جگر سیاه در مردان بیشتر است. زیرا به تولید هورمون هموسیستئین کمک کرده و منجر به بیماری های قلبی عروقی می شود.
  • ویتامین A؛ میزان این ویتامین، بالاتر از حد مورد نیاز بدن است و مقدار مازاد آن در کبد انباشته می شود. خطر این وضعیت در زنان باردار به مراتب بیشتر از سایرین است. زیرا منجر به مسمومیت مادر و نقص مادرزادی جنین می شود.

 

مضرات جگر سیاه

مقدار کلسترول جگر سیاه بسیار بالا و تقریبا دو برابر گوشت قرمز است. میزان کلسترول جگر سیاه حدود 400 میلی گرم به ازای 100 گرم است. این در حالی است که هر فرد روزانه مجاز به دریافت 250 الی 300 گرم کلسترول می باشد. افزایش کلسترول بدن زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی می باشد.

جگر گوسفند یا هر دام دیگری، محل انباشته شدن سموم شیمیایی، دارویی، هورمونی، انواع ویروس ها، باکتری ها و میکروب هاست. وجود این موارد در جگر سیاه می تواند برای مصرف کنندگان مصر و خطرآفرین باشد. البته میزان این ترکیبات در دام های جوان، در مقایسه با سایرین کمتر است. به همین دلیل استفاده از جگر گوسفندان جوان تر توصیه می شود.

برای از بین بردن هورمون ها و سموم موجود در جگر سیاه، هیچ راهکاری وجود ندارد. اما میکروب، انگل و باکتری با پخت و حرارت دیدن انگل از بین رفته و مشکلی ایجاد نمی کند. البته گاهی اوقات، مراحل پخت کامل نیست و انگل و کرم های موجود از بین نمی روند. سپس در فضای حلق یا بخش بینایی قرار گرفته و مشکلاتی ایجاد می کند. بنابراین لازم است جگر خریداری شده را از وسط برش داده و با دست فشار دهید. در صورت وجود انگل، کرم ها به این شیوه خارج می شوند. البته در زمان خرید لازم است رنگدانه های سفید رنگ روی جگر و کیست های انگلی را بررسی کنید. تعداد این کیست ها اگر زیاد باشند، جگر را غیرقابل استفاده خواهند کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.