کاهش استرس گوساله

انواع ضدعفونی مورد استفاده در پرورش گوسفندان

 

آشنایی با معنای ضد عفونی کردن:

زمانی که دام زنده ها را برای پرواربندی و یا نگهداری به آغل یا طویله می آورند، ممکن است به هنگام جا به جایی آن ها ممکن است با اشیایی برخورد کنند و زخمی شوند. عوامل دیگری نظیر: کثیف بودن محیط یا آلودگی آب و غذا، سبب ایجاد بیماری های عفونی یا انگلی شوند. در صورت بروز چنین بیماری هایی برای جلوگیری از انتقال عفئنت به سایر دام های زنده و گوسفند زنده باید آن ها را ضدعفونی کنیم. در واقع ضدعفونی کردن روشی است که به وسیله مواد مختلف می توانیم عامل بیماری زا را از بین ببریم.

انواع ضدعفونی مورد استفاده در دامداری ها

ضدعفونی کردن راه های متفاوتی دارد که در متن زیر به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

  • ضدعفونی فیزیکی : یکی از بهترین ضدعفونی کننده های طبیعی، نور خورشید است.خورشید تشعشات قوی از خود ساطع می کند که قادر است بیماری های واگیر دار و عفونی را از بین ببرد. علاوه بر این ضد عفونی کننده های دیگری در طبیعت وجود دارد که می توان به مواردی چون: گرما، سرما، نور، باران و غیره اشاره کرد. باید ذکر کرد ضد عفونی کننده های مصنوعی نیز وجود دارد. می توانیم زمان ساخت محل های نگهداری دام های زنده، پنجره ها را طوری بسازیم شفاف باشد. یعنی نور به راحتی از آن عبور کند. نور خورشید بهترین اشعه برای ضد عفونی کردن استفاده می شود زیرا دارای اشعه ماورای بنفش است.
  • ضدعفونی کننده های شیمیایی : این ضد عفونی کننده توسط دست انسان ساخته می شود و انواع مختلفی دارد. آب آهک، فرمالین، بوئن، مایکوجرم، وایتکس از جمله مواد ضد عفونی کننده شمیایی هستند که برای ضد عفونی کردن و سلامت دام ها به کار می رود. در مجموع می توان گفت ضد عفونی کننده های شیمیایی به دو دسته کلی تقسیم می شوند که شامل موارد زیر هستند: گند زداها و آنتی سپتیک ها که نام دیگرشان ضدعفونی کننده می باشد.
  • گندزداها: برای حذف عوامل بیماری زا بیشتر از مواد گند زدا استفاده می شود. از این مواد در ضد عفونی کردن ابزار،تجهیزات و سطوح مختلف استفاده می کنند.
  • ضدعفونی کننده ها (آنتی سپتیک): آنتی سپتیک ها بیشتر برای از بین بردن انگل و میکروب خارجی موجودات زنده استفاده می شود.

 

ویژگی های یک ضدعفونی کننده خوب و مناسب

قیمت آن ارزان و همیشه در دسترس باشد. اثر آن ها باید طوری باشد که سلامت دام ها را به خطر نیندازد.

باید به گونه ای باشد که هنگام استفاده از کارکنان حساسیت پوستی برایتان ایجاد نکند.دارای اثر گذاری بالا باشد، طوری که در کوتاه ترین زمان بیشترین عفونت را از بین ببرد. قبل از ضد عفونی کردن محل نگهداری دام ها باید ابتدا آن محل را با آب بشویید. زیرا در صورت هر گونه مواد روی سطوح، اثر گذاری ضد عفونی کننده ها کم تر می شود.

در جایگاه دام ها ضد عفونی کننده از دو طریق: محلول پاشی، و روش شعله افکن صورت خواهد گرفت.

نحوه ضدعفونی کردن جایگاه دام با محلول پاشی

در این روش باید نکات ایمنی را رعایت کنید. یعنی هنگام محلول پاشی باید از دستکش، لباس مخصوص، ماسک و دستگاه محلول پاش استفاده کنیم. در شروع کار باید لباس مخصوص خود را بپوشید و ماسک را بر روی صورتتان بزنید. این کار را برای حفظ سلامتی خودتان انجام دهید. بعد از آن دام ها را از محل ضد عفونی دور نمایید، زیرا در معرض بودن دام های زنده سلامتی آن ها به خطر می افتد. سپس بروشور راهنمایی استفاده از مواد ضد عفونی را بخوانید، بعذ از ساخت محلول و رقیق کردن آن با آب، تمامی سطوح اعم از کف، سقف و دیوارها را بشویید.

نحوه  استفاده از روش شعله  افکن

این روش از قدیم تا به کنون، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. زیرا  آتش مورد استفاده شده در این روش، به راحتی میکروارگانیسم ها را در زمان بسیار کم از بین می برد. در این روش هم پوشیدن لباس مخصوص الزامی است. در مرحله بعد باید در کنار یک شعله افکن از بنزیل یا گازوئیل برای روشن کردن آن ها استفاه کنید. به اندازه یک و نیم متر از محل قرار گیری شعله ، اطراف ضد عفونی خواهد شد.

 

امیدوارم از این مطلب از مجموعه مقالات سایت استفاده لازم را برده باشید.

گروه دامداری تیموری با سالها تجربه در عرضه بهداشتی دام زنده  افتخار دارد که خدمتگذار شما شهروندان عزیز باشد همچنین کلیه خدمات فروش گوسفند زنده و دام زنده دامداری تیموری تحت نظارت اتحادیه بوده و سلامت دام های تامین شده توسط اداه کل دامپزشکی مورد تایید است.
دامداری تیموری به صورت شبانه روزی و با یک تماس در خدمت شما می باشد.

شماره تماس: 09123590824

پست الکترونیکی: info[at]damdarighaem.com

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.