انواع روش های پرورش گوسفندان

پرورش دام های زنده موضوع مهمی است که در ایجاد نسل موثر خواهد بود. پرورش گوسفند به روش های مختلفی انجام پذیر است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش های پرواربندی آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

پرواربندی یا پرورش دام های زنده به دو صورت سنتی و  مدرن صورت می پذیرد.

 

نوع دیگر پرورش گوسفندان زنده، بر اساس نوع و میزان تغذیه می باشد.

پرورش در مراتع مرغوب

پرواربندی به روش چرای ازاد در مناطق مختلف

روش های نیمه آزاد

 

روش های پرورش بندی بسیار مختلف است که بر اساس نوع دام به صورت های زیر طبقه بندی شده اند:

پرورش نژاد خالص دام های زنده

پروار بندی به صورت آمیختگی

روش های سنتی

پرورش بره ها

در متن زیر به خلاصه و توضیح کلی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

 

پرورش گوسفند به روش پرورش گله خالص

کشورهای پیشرفته و مناطق غربی کشورهای جهانی بیشتر از این روش برای پرورش دام های زنده خود استفاده می کنند. این روش علمی نیز در ایران به کار می رود. گفتنی است 18 عدد مرکز جهت اصلاح نژاد دام های زنده ای چون: گوسفندان و بزها در کشور ما وجود دارد. خالص سازی برای یکدست شدن نژادها کاربرد دارد.

یکی از عوارض هم خون بودن در گله های خالص، بروز مشکلات آناتومیکی و نارسائی های جسمی در آن ها خواهد شد.

وجود افزایش سقط و ناقص الخلقه بودن در دام ها از اثرات اصلاح ژن خواهد بود.

بهتر است برای جلوگیری از این اثرات و عوارض هرچند سال یک بار، قوچ های دام های خود را با قوچ های گله های دیگر از همان ژن تعویض کنید. این کار به منظور تولید بره های سالم و زنده صورت می گیرد.

 

روش سنتی پرورش گوسفند

روش های سنتی به گونه ای هستند که آمیختگی به روش درون آمیزی صورت می گیرد. برای جلوگیری از اثرات بارداری غیر موفق چون: تولید بره های ناقص یا سقط، قوچ ها را با میش های گله های دیگر لقاح می دهند.

معمولا این روش سنتی، در ایران بسیار رواج دارد. در این روش بره ها سه ماهه از شیر گرفته می شوند. و به روش دستی تغذیه شان صورت می گیرد.

تغذیه آن ها شامل یونجه و کنسانتره می باشد. اگر بره ها خیلی کوچک باشند، بهتر از ابتدا با شیر خشک تغذیه شوند.

 

پرواربندی به روش آمیخته

روش آمیخته روش است که هدف از انجام آن تولید دام هایی با صفات برتر از نژاد های مختلف می باشد. به عنوان مثال: از آمیختگی گوسفندان با نژاد گوشتی با پشمی و یا ترکیب نژادهای شاخ دار و دنبه دار با دام های بی شاخ و لاغر می تواند موجب تولید گوسفندان سالم با صفات برتر در نسل های بعد گردد.

 

روش های پرورش گوسفند بر اساس روش تغذيه ای

روش های تغذیه ای به شکل های زیر صورت می گیرد.

پرورش در مراتع و مزارع:

چرای و محل نگهداری گوسفندان زنده در این نوع از پرواربندی در مناطق با پوشش گیاهی کم می باشد. در هر هکتار حدود 20 تا 200 راس دام زنده در آن جای می گیرند.

بهتر است این روش را در مناطقی چون: روستاها، زمین های پست صورت بپذیرد.

 

پرورش به روش نيمه آزاد:

روش نیمه آزاد یا روش انتقالی که با استفاده از جایگاه ها صورت گرفته است. بیشتر در مناطق روستایی قابل انجام است.

روش های تغذیه ای با توجه به فصول مختلف با یکدیگر نیز متفاوت بوده، به عنوان مثال: در فصول زمستان، تغذیه دستی و در آغل می باشد. ولی در تابستان دام های زنده برای تغذیه توسط چوپان به مراتع برده می شوند.

 

پرورش به روش چرای آزاد:

پرای آزاد این گوسفندان و محل های نگهداری آن ها در مناطق ییلاق و قشلاق خواهد بود. منبع تغذیه و نوع آن با توجه به مرتفع بودن مراتع مختلف، متفاوت است.

جمعیت بالغی بر 4000 راس گوسفند را می توان به این روش نگه داری کرد.

 

اگر تصمیم پرورش نژادهای مختلف دام و گوسفند زنده را دارید بهتر است بدانید که خرید بره های سالم 50 درصد از هزینه های پرورش می باشد. مرکز عرضه گوسفند زنده با شماره تماس 09123590824 در هر ساعت شبانه روز و در هر کجای تهران آماده فروش بره های سالم از هر نژادی و مورد تایید شهرداری به شما همشهری عزیز می باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.