گوشت قرمز

انجام معاینه دام به صورت اصولی

 

سلامت دام زنده مسئله بسیار مهمی است که می تواند در سلامتی انسان نیز تاثیر بگذارد. برای مطمئن شدن از سلامت جسمی کلیه دام ها از جمله گوسفند زنده باید دوره غربالگری کوتاهی را توسط دامپزشک  پشت سر بگذارند. غربالگری یا معاینه دام دارای اصول گلی است که قصد داریم در این مقاله شما را با آن ها آشنا سازیم.

گرفتن دما و درجه حرارت بدن

اولین و مهم ترین مرحله در معاینه دام ، دانستن درجه حرارت بدن به منظور داشتن تب در بدن است. برای این کار باید دماسنج را به مدت 2 دقیقه داخل رکتوم یا سوراخ معقدی قرار دهید تا بتوانید دمای نهایی بدن را ثبت کنید.تحققیقات نشان داده محدوده طبیعی نرمال برای بدن دام های زنده به صورت زیر خواهد بود:

این دما برای گاو ماده: حدود 6/4 ، گاو نر:6/4 ، گوسفندان زنده و بز: 4/1 ، اسب ماده: 5/8 ،و اسب نر 8/6 می باشد.

بررسی پوست و پشم ها

دام ها باید از نظر جسمانی نیز معاینه شوند. بدین منظور لازم است تا دامپزشک سلامت پوست و پشم را بررسی نماید. گوش ها و داخل آن ها،بدنه شاخ ها،گردن و شانه، پوست بیضه،بین پا  و دستان، و نیز اطراف مقعد و واژن باید پوست آن ها چک شود. تا آسیب های پوستی و رنگ آن ها از نظر سلامتی چک شود. برسی شفافیت پوستی و عاری بدون آن از هرگونه ضایعات پوستی حائز اهمیت می باشد.

معاینه  سلامت دستگاه تنفسی

تشخیص محل دقیق دستگاه تنفس بسیار مهم بوده، اگر از شانه یک خط عمود و موازی ستون مهره ها در نظر بگیرید، این خط فرضی را تا تهی گاه ادامه دهید این محل بسیار مناسب برای شنیدن صدای تننفس می باشد. معاینه ریه و گوش دادن به حرکات آن ها در پزشکی  از اهمیت برخوردار است. شما می توانید گوشی پزشکی را بر روی محل نای خود قرار دهید، و این صداها را گوش کنید. دامپزشکان تعداد حرکات تنفسی در انواع دام های مختلف را بر حسب موارد زیر گزارش کرده اند. تعداد حرکات تنفسی در گاوهای نر و ماده:بین 25 تا 50 بار دقیقه است. و در

اسب این تعداد کاهش پیدا کرده و به 10 تا 14 بار در دقیقه خواهد بود. دام هایی چون: بز و گوسفندان، تعدا حرکات تنفسی تقریبا بین 15 تا 36 بار در دقیقه است.

معاینه قلب

قلب عضوی مهم که خونرسانی به سایر اندام های بدن را به عهده دارد.محل دقیق معاینه این ارگان، سمت چب بدن و پشت آرنج دست است. تعداد ضربان قلب، نقش مهمی در تعیین غلظت خون و مشکللات قلبی را دارد.تعداد ضربان های گزارش شده برای گاو، 45 تا 85 بار در دقیقه، اسب ها دارای ضربان قلبی با عدد 70 تا 80 بار در دقیقه و گوسفندان و بزها ضربان قلبی با تعداد حرکات 25 تا 40 بار در دقیقه را دارند. اما تعداد طبیعی و نرمال ضربان قلب در گاو ها 60

گزارش شده است.

معاینه دستگاه گوارش

شکمبه محلی است در سمت چپ تهیگاه بدن دام ها، که برای معاینه دستگاه گوارش اولین مکان معاینه شکمبه خواهد بود. برای معاینه این ناحیه کافیاست، با یک دست این محل را به آرامی فشار دهید. اگر شکمبه در حالت طبیعی باشد، با لمس آن خواهید فهمید خمیری شکل است، در مرحله بعدی گوش دادن به صدای شکم از ارکان مهم معاینه دام بوده، دامپزشک باید به

صورتی که دام ها اذیت نشوند، حرکات شکمبه را گوش کند. گوش دادن به این حرکات از ناحیه تهیگاه در چپ بدن دام تا روی دنده 13 صورت می گیرد. تعداد نرمال حرکات شکمبه در طول دو تا سه دقیقه بدن 2 تا 4 بار می باشد. دقت کنید هنگام گوش دادن برای شمردن حرکات شکمبه، صدای نفخ معده نیز شنیده می شود.

معاینه نگاری

محل دقیق نگاری بدن دام ها، از دنده 6 تا 8 در سمت چپ بدن و در مثلث پایینی دنده ها واقع شده اند. به خاطر عمیق بودن محل آن؛ معاینه دقیقی برای شنیدن حرکات نگاری وجود ندارد.

بلکه یک سری تست به نام تست درد، برای معایته این ناحیه وجود دارد. تست درد که نام دیگر آن دقه دردناک است، در این نوع تست با مشت یا زانو محک و به طور یکباره و ناگهانی به محل ذکر شده ضربه وارد کرده و واکنش دام ها را نسبت به آن خواهیم سنجید.

معاینه هزارلا

قسمتی از روده است که از دنده 7 تا 9 شروع آن است و در حفره بطنی پایینی واقع است. در این محل لازم نیست معاینه خاصی صورت بگیرد. با استفاده از تست سوزن با بزل این ناحیه را

مورد برسی قرار می دهیم. سوزن بزل که طول آن 15 تا 20 سانتی متر است را در شانه سمت راست دام ها وارد می نماییم. اگر هزار سالم باشد با ورود سوزن به آن جا حرکات دورانی آن مشخص می شود، در غیر این صورت هزارلا دچار آسیب شده است و روی هم انباشته شده اند.

معاینه شیردان

محل شیردان در گوساله و گاوهای بالغ با همدیگر متفاوت است .درگوساله ها آغاز این ناحیه از محل شروع جناغ بوده و به لگن ختم می شود. و در زیر شکم در سمت راست بدن واقع شده است. اما در گاوهای بالغ، شیردان در محلی بین جناغ و زیر خط شکم واقع شده است. برای معایته شیردان، ابتدا یک خط فرضی از شانه تا برجستگی شکم می کشیم، گوشی بین دنده قرار می دهیم تا صدای آن را بشنویم. برای بررسی معاینات مواد شیردان می توان یک سوزن بزل را بین دنده 9 تا 10 فرو کنید، و از محتویات آن نمونه گیری کنید. محتویات داخل شیردان حدود 5/5 میلی لیتر می باشد.

معاینه کبد

کبد در سمت راست بدن و در بین نده 6 تا 13 ام واقع شده است.  هنگامی که دو سوم کبد از کار می افتد، بهترین زمان برای معاینه دام می باشد. توجه کنید علاوه بر موارد بالا، باید افتادگی پلک، رنگ چشم، گودی و میزان کم خونی را چک کنید.

نکته مهم در تهیه گوسفند زنده
شهروندان محترم جهت تهیه دام سالم به مراکز عرضه بهداشتی دام زنده مراجعه و از خرید گوسفند زنده از کنار معابر عمومی و خیابانها و افراد غیر مجاز جدا خودداری فرمائید. دامداری برادران تیموری با سالها سابقه درخشان در حوزه فروش گوسفند زنده و دام زنده بهداشتی شهرداری، افتخار دارد تا در طول 24 ساعت شبانه روز اقدام به عرضه دام به شما تهرانیان عزیز باشد.
09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.