اصول طبقه بندی نژادهای گوسفند

به علت طیف وسیع گوناگونی شرایط و اب و هوای مرتبط با هر اقلیم ، نژاد های گوسفندان هم دارای تنوع بسیاری میباشد.هر نژاد خصوصیات مختص به خودش را داراست.تسهیم نژاد های گوسفندی برحسب موقعیت اقلیمی و مشخصات ظاهری آنان انجام می شود‌.پرورش گوسفند دارای بهره اقتصادی بسیار خوبی می باشد.از دیرباز هدف انسان از پرورش دام ها استفاده نمودن از محصولات و همچنین برپایی دام زنده های نوین جهت خرید و فروش آنها به منظور ایجاد چرخه اقتصادی و سود دهی بالا میباشد.

محل زندگی دام ها

به صورت طبیعی دام ها در نواحی های عشایر نشین( همچون کوهستان) و همچنین در روستاها زیست می نمایند.

پرورش گوسفندان دارای سود های کلانی برای سرمایه گذار می باشد هزینه تغذیه دام های گوسفندان کم میباشد اما نباید این قضیه برای تمامی گوسفندان حکم نمینماید و شامل تمامی گوسفندان نمیشود و افراد نباید خیال کنند که همه ی گوسفندان به صورت یکسان نگهداری می شوند.

گوسفندان فراوان ترین تنوع نژادی را دربین دام های کشاورزی و دامداری ها دارا هستند.تا به حال حدود ۲۰۰ نژاد از گوسفندان در جهان کنونی موجود می باشد که تقریبا ۱۰ الی ۲۰ نژاد آن به جهت صنعت پرواربندی و دامپروری قابل استفاده و سود آور می باشد.

نژاد اکثریت گوسفندان اهلی در جهان به گوسفندان وحشی اروپا و آسیا برمیگردد‌ به عبارت دیگر از زاد و ولد آنها به وجود آمده اند.

اکثریت گوسفندان اهلی موجود در جهان از طریق زاد و ولد گوسفندان وحشی اروپا و آسیا متولد شده اند.

نژاد گوسفندان به دو دسته تجزیه میشوند:

۱گوسفند سوفلون

۲گوسفند اوریال آسیایی

گونه های گوسفندی را براساس موارد ذیل طبقه بندی می نمایند:

گوسفندان را از لحاظ نوع پشم ، گوشت ، پوست و یا شیر آنها تسهیم می نمایند و همچنین روش دیگری که از طریق آن گونه را مشخص می نمایند شاخ آنهاست گوسفندانی که دارای شاخ هستند و دیگری گوسفندانی که فاقد شاخ می باشند.

روش های دیگر تقسیم بندی عبارتست از

طبقه بندی از لحاظ منطقه (آفریقایی،آسیایی،اروپایی و…)

رنگ پوست صورت:(سیاه و یا سفید)

نوع پشم آن ها

گوسفند دنبه دار و یا بالعکس کمبود دنبه در بدن آن

در میان این مشخصات موجود بهترین و راحتترین نوع تشخیص ، طبقه بندی گوسفندان براساس پشم آن ها می باشد که به قرار زیر میباشد.

کلیات تقسیم بندی نژاد گوسفندی

گوسفندانی با نژاد پشم کاملا ظریف

دو نمونه سرشناس از این نوع نژاد مرینوس و رامبویه میباشند‌.
هدف از پرورش این نژاد ها غالبا تولید پشم میباشد از این نوع گوسفندان به عنوان گوسفندان مرتع نام برده میشود.از نظر نوع کیفیت گوشت در درجه دو قرار داده میشوند.از خصوصیات گوسفندان نوع مرینوس میتوان به خوش بنیه بودن آنها اشاره نمود.گوسفند های مرینوس بسیار پرقدرت می باشند و توان این را دارند که مسافت های طولانی را طی نمایند.
از دیگر خصوصیات آنها میتوان به پشم کاملا ظریف آنها که حاوی پشمی با کمترین قطر تار به نسبت نژاد های دیگر گوسفندی میباشند. قطر پشم این گونه بین۱۸ الی۲۱ میکرون میباشد.

نژاد های گوسفندی دارای پشم به نسبت ظریف

این گونه نژاد دورست هورن و سات دان را در برمیگیرد.

ظرافت پشم این نوع از نژاد گوسفندی در مقایسه با دو گونه ی قبلی ۲۰ الی ۲۵ درصد ظرافت پشم های آن ها را داراست
از دیگر خصوصیات این نوع از گوسفندان این است که اغلب به صورت گله ای درون مزرعه زندگی می نمایند از خصوصیات ظاهری این نژاد می توان به گوشتی بودن آن ها اشاره نمود همچنین این نوع گوسفندان قدرت بدنی پایینتری نسبت به گونه اول دارا هستند به عبارتی نمیتوانند مسافت های زیادی را طی نمایند.نژاد های همچون سافوک، کویوت، همشایر، شروپ شیر، اکسفورد، مونتادال و تونسی نیز جزو گونه فوق می باشند.

نژاد گوسفندان پشم آمیخته

این گونه از تماس نژادهای پشم دراز و نژادهای با پشم کاملا ظریف متولد شده اند.از مشهورترین نژاد این گونه میتوان به کاریدال
گوسفندان نژاد پشم ضخیم

پشم این گونه از گوسفندان بسیار فراخور قالی بافی می باشند.به سبب همین پشم های آنان در عرصه قالیبافی به پشم مخصوص قالیبافی مشهور می باشد. این نژادها از لحاظ اندازه پشم مباین میباشد.از نظر قطر وطول تارهای پشم آنها به ۷۰ میکرون و ۳۸ سانتیمتر می رسند.هایلند سیاه چهره، آواسی و گوسفندان ایران نژاد هایی می باشند که در این گونه قرار داده می شوند‌.
اشاره نمود.دیگر نژادهای این گونه عبارتست از وال دوفرانس

نژاد گوسفندان پشم دراز:
هدف از پرورش این نوع از گوسفندان غالبا تولید گوشت می باشد.این نژاد از لحاظ درشتی جثه رتبه اول را در میان گوسفندان داراست.محل پیدایش این دسته از گوسفندان کشور انگلستان است و طول آنها حدودا ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر میباشد.از لحاظ مقدار ظرافت پشم این دسته از دو دسته قبلی کمتر میباشد.بارزترین نژادهای این گونه لینکلن، رامنی و لای سیستر می باشند.

 

امیدوارم با معرفیاصول طبقه بندی نژادهای گوسفند از مجموعه مقالات سایت عرضه دام و گوسفند زنده اطلاعات مفیدی را به شما کاربر عزیز ارائه نموده باشیم.

دامداری تیموری ارائه دهنده خدمات در زمینه دام زنده به صورت شبانه روزی با سرویس و قصاب رایگان
شماره تماس: 09123590824

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.