آغوز بهترین تغذیه برای گوساله

گوساله همانند سایر جانوران، پس از تولد انرژی بسیار پایینی دارد و از همین رو نیازمند شیر مادر است. شیردهی گاو بلافاصله بعد از تولد گوساله آغاز می شود. اما اولین شیر تولید شده با باقی شیرها، تفاوت زیادی دارد. اولین شیر تولید شده ویژگی های خاصی دارد و با نام آغوز یا ماک شناخته می شود. تفاوت آغوز با شیر معمولی، ترکیب بسیار غنی آن است که بدن گوساله تازه متولد شده را برای بقا تقویت می کند.

 

فواید مصرف آغوز در گوساله چیست؟

آغوز حاوی انرژی بسیار بالایی است و می تواند قدرت بدنی گوساله را افزایش دهد. اما این ابتدایی ترین خاصیت این ماده می باشد. سیستم ایمنی یکی از مهم ترین بخش های بدن است که توسط پادتن یا آنتی بادی، به عوامل بیماری زا مثل انواع باکتری، میکروب و عفونت حمله ور شده و آن را از بین می برد. به همین دلیل بدن در برابر این عوامل تقویت شده و عمر را طولانی تر خواهد کرد. با وجود اهمیت بالای دستگاه ایمنی، باید گفت که این بخش برای گوساله وجود ندارد. به عبارتی در زمان بارداری، آنتی بادی از گاو به گوساله منتقل نشده است. این موضوع گوساله را به محض تولد در معرض عوامل بیماری زا قرار می دهد. اما آغوز تا حد زبادی این مشکلات را برطرف کرده و کمبودها را جبران نموده است. آنتی بادی های مورد نیاز بدن به میزان زیادی درون آغوز موجود است و به بدن گوساله وارد می شود. اما اگر این چرخه یعنی تغذیه گوساله با آغوز صورت نگیرد، “انتقال غیرفعال آنتی بادی” صورت می گیرد. انتقال غیرفعال، مرگ و میر گوساله ها را منجر می شود و اگر این مشکل کنترل نگردد به کاهش جمعیت گاوها در آینده خواهد رسید. تاکنون در رابطه با انتقال غیر فعال و آمارهای مربوطه تحقیقات زیادی صورت گرفته و میزان آن را بین نوزده تا چهل درصد معرفی کرده اند. یکی از این گزارشات سال 2014 مربوط به نیوزلند است. در این تحقیق حدود چهار هزار گاو از مزرعه های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و آمارهای قابل تأملی به دست آمد. میزان انتقال غیر فعال در مزرعه های مختلف از پنج تا هشتاد درصد متغیر است و میانگین آن در حدود سی و سه درصد می باشد.

حتی اگر گوساله از به خاطر انتقال غیرفعال آنتی بادی، جان سالم به در ببرد، دچار نقص های ساختاری می شود و اصولاً رشد متناسبی نخوهد داشت. مشکلات جسمی این گوساله ها در آینده شامل:

  • افزایش موارد ابتلا به اسهال
  • کاهش توسعه و عملکرد دستگاه گوارشی که موجب کاهش اشتها، رشد و شیردهی آنان خواهد شد.

 

حال که متوجه اهمیت فوق العاده آغوز شدید، بهتر است در زمان استفاده از آن برنامه مشخصی داشته باشید. زیرا تنها گذاشتن گاو با گوساله اش، روش مطمئنی برای مصرف آغوز نیست و احتمال موفقیت شما در استفاده از این روش کمتر از پنجاه درصد خواهد بود. مزایای این نوع شیر به حدی است که توصیه می شود در صورت نبود، از جایگزین برای آن استفاده شود. جایگزین همان آغوزهای مازادی است که معمولا از گاوهای پیرتر گرفته شده و به صورت منجمد نگه داری می شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.