نگهداری اسب

تخمین سن حیوانات بسیار مهم است. یکی از شایع ترین روش های تخمین سن برای انواع اسب ها، تشخیص سن از روی دندان ها می باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش های تخمین سن اسب و همچنین با شناخت کلی دندان ها آشنا کنیم.

نقش دندان ها در تخمین سن اسب

برای تخمین سن اسب، مرحله رشد دندان ها بسیار مناسب اسب. 4 هفته بعد از تولد، دندان های ثنایای مرکزی در کره اسب ها ظاهر می شوند. دندان های کناری اکثرا از سن 1 تا 3 ماهگی شروع به ظاهر شدن خواهند کرد. با ورود به سن یک سالگی دندان های شیری و سفید رنگ آن ها به طور کامل شروع به کامل شدن خواهند کرد. به خاطر سن کم اسب ها، بین دندان ها فاصله وجود دارد.

دندان های اسب

اسب دارای دو دسته دندان می باشد: گروه اول دندان های ثنایی است و گروه دوم دندان های گوشتخوار خواهد بود. اسب های نر دارای هر دو نوع دندان می باشد ولی اسب های ماده می تواند هر دو نوع یا فقط یکی از این نوع دندان می باشد. اسب هایی که تازه متولد می شوند، اکثرا بی دندان بوده اند و یا دو دندان در بالا و دو دندان در پایین دارند که به آن ها دندان های ثنایی مرکزی می گویند. هشت روز پس از تولد اولین دندان ها شروع به ظاهر شدن خواهند کرد.

دندان های ثنایی مرکزی تا 8 هفتگی شروع به رشد می کنند اما بعد از آن دندان های ثنایی مرکزی ظاهر خواهند شد. دندان های شیری اسب ها قبل از سن نوجوانی می افتند. تشخیص دندان های شیری و دایمی آسان بوده، به طوری که دندان های شیری ریشه های کم عمقی داشته ولی دندان های دایمی ریشه هایی عمیق دارند. همان طور که در بالا ذکر کردیم، اسب ها دندان های متنوعی دارد. دندان های پیش آسیا در 14 روزگی شروع به رشد می کنند. این دندان ب علت اینکه به آسانی دیده نمی شوند، برای تعیین سن اسب ها مناسب نیستند.

با افزایش سن دندان ها دندان های شیری می افتد و دندان های دائمی جایگزین آن ها خواهد شد. این دندان ها در قسمت جلویی دهان اسب قرار دارند. دندان های گرگی به علت آن که در عمل جویدن و خورد کردن لقمه نقش ندارند، خارج از محدوده دهانی قرار گرفته اند.

نتیجه گیری

برای تعیین سن اسب ها باید شکل دندان ها را بررسی کرد. به طور کلی دندان های ثنایی در با گذشت زمان شکلشان عوض می شود و روی آن ها ساییده خواهد شد. دامپزشک ها به راحتی با معاینه دندان ها و مطالعه ساییدگی ها می توانند سن اسب ها را تخمین بزننند. برای تشخیص سن، ابتدا باید تفاوت دندان های شیری و دائمی را دانست. تا بتوانیم آن ها را از همین وقت جدا کنیم. دندان های ثنایی شیری و سفید هستند و شکلشان به سمت لثه نوک تیز می باشد. دندان های ثنایی 6 عدد است که دو عدد از آن ها در وسط، دو عدد در کنار ، و دو دندان باقی مانده در گوشه های هر فک می باشند.

معمولا سن اسب ها بالغ با رویش دندان های دائمی مشخص می شود. با افزایش سن، زاویه های دندان های دائمی نیز بیشتر خواهد شد. هر چقدر سن اسب بالاتر باشد، به مراتب دندان ها از حالت بیضی به مثلثی تغییر شکل پیدا می کنند. با افزایش سن، سایش دندان ها بیشتر شده و حفره های دندانی عمیقی ایجاد می شوند. در این حفره ها رشته های عصبی و خونی وجود دارد. برای جلوگیری از وجود درد در دهان به خاطر حفره ها، ماده ای به نام دانتین شروع به رشد می کنند.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.